Skriv for at begynde søgning

IVÆRKSÆTTERI Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Agnete udvikler undertøj med brugerne tæt inde på livet

For grundlæggeren af undertøjsbrandet Moons and Junes har det været målet at have en platform, der hylder kvindekroppens forskellige former og de designs, som udvikles og brandes af kunderne.

Undertøjsmodeller plejer ikke at have hår under armene eller figur som fyldige marcipanprinsesser, når vi oplever dem i glittede kampagner. De ligner sjældent de kvindekroppe, vi møder i svømmehallen, hvor Photoshop og andre genveje til redigering af virkeligheden ikke slipper forbi billetlugen.

Men det er præcis sådan modellerne i kollektionerne fra undertøjsmærket Moons and Junes ser ud. For det er helt almindelige kvinder, der stiller op til fotosessions og lukker den 24-årige iværksætter Agnete Bjerre-Madsen ind i deres hjem for at posere i hendes undertøjsdesign – foran hendes Canon.

At Agnete Bjerre-Madsen skulle etablere egen virksomhed og netop har fået en millioninvestering for at kunne udvikle den yderligere, var slet ikke planen til at begynde med. Virksomheden blev et biprodukt af hendes eget opgør med kropsidealer og undertøj, der ikke matchede den unge studerende på Copenhagen Business School.

»På CBS oplevede jeg, at man skulle se ud og opføre sig på en bestemt måde. Lige så stille puttede jeg mig ind i en kasse, jeg egentlig ikke var glad for at være i, og det var især i forhold til udseende. Jeg er meget fladbarmet, og det syntes jeg, var helt forfærdeligt, så jeg var vant til en god push-up-bh, der skabte en illusion, og at tage den af om aftenen blev mere og mere en skuffelse,« fortæller Agnete Bjerre-Madsen.

Hun besluttede sig for et opgør med push-up-illusionen, men synes at udbuddet af alternativer til bøjler, fyld og kavalergang fungerede dårligt for hende.

»I første omgang var det ikke en intention at starte virksomhed, selvom jeg også oplevede i omgangskredsen, at jeg ikke var den eneste, der havde det sådan med undertøjet,« siger Agnete Bjerre-Madsen.

Hun mødte en modelkonstruktør, som fik Agnete Bjerre-Madsens små skitser. Det blev til bh’er til Agnete, bh’er til hendes veninder, og en dag var der flere bestillinger, end modelkonstruktøren kunne fremstille som håndarbejde. Så begyndte Agnete at lægge billeder af sig selv og veninderne på Instagram, hvor de uredigerede billeder fik – og stadig får – opmærksomhed. På den positive måde.

»Jeg tror, at folk synes, at det er forfriskende at se en masse vidt forskellige dejlige damer stå og posere i undertøjet,« forklarer Agnete Bjerre-Madsen.

Det handler om at skabe en platform, der også giver plads til nogle mennesker, man ikke så ofte ser i medierne, og som slet ikke har kroppe som folk vender sig om på gaden efter, fortæller Agnete Bjerre-Madsen.

»Mere end noget andet ville jeg gerne have at Moons and Junes blev en platform, der gav your daily dose of realism, og så synes jeg, at repræsentation er helt vildt vigtig – at få så mange forskellige kvinder ind.«

Forskelligheder og den meget direkte brugerinvolvering bruges meget aktivt i måden Moons and Junes kommunikerer med kunderne og følgerne på og i udviklingen af produkterne.

»Det er ikke os, der dikterer hvad der skal være sejt. Det er rigtig meget en samtale om ’hvad har I lyst til, hvad savner I?’ Helt vildt mange ville gerne have højtaljede trusser. Jamen, så skal vi da have det! Og da vi fik nogle prototyper hjem, skrev vi og spurgte, om nogen havde lyst til at komme forbi og prøve dem på? Så havde vi et hav af kvinder forbi. Når vi har photoshoots, skriver vi ud og spørger, om nogen har lyst til at være modeller? Vi prøver at skabe en fællesskabsfølelse.«

En base i byen

Moons and Junes begyndte at tage fart, da Agnete Bjerre-Madsen i sommeren 2017 havde afsluttet sin bachelor i sociologi og økonomi på CBS.

Virksomheden har lejet sig ind i kontorfællesskabet Republikken i København. På ganske få kvadratmeter udføres design, administration, afhentning af varer og fotooptagelser, som Agnete Bjerre-Madsen oftest selv står for. Hun har ansat Evelina Solowiej som ansvarlig for digitale medier og har en tysk praktikant, som skal bane vej for flere forhandlere på det tyske marked.

Kollektionerne er indtil videre designet i fire størrelser tilpasset forskellige kropstyper. Undertøjet produceres på en fabrik udenfor Istanbul, hvor de omsætter Agnete Bjerre-Madsens design til virkelighed. Materialerne er syntetiske, men til maj kommer en badetøjskollektion af genbrugsmaterialer.

Selvom hun på nogle områder har oplevet det som en fordel ikke at have en rigtig designbaggrund, så har det blandt andet omkring ledelse ikke været helt uden vanskeligheder.

»I starten syntes jeg, at det var helt vildt grænseoverskridende, at nu var det ikke bare et hobbyprojekt længere, men noget jeg troede på. Og når vi sidder os tre små mennesker, skal jeg også kunne tage den hat på, der siger ’nu gør vi sådan’ og træde ind i en rolle, der skal styre skibet. Den rolle skal jeg føle mig tilpas i og ikke forvente, at der kommer nogle voksne og tager over. For det gør der jo ikke.«

Hvor ser du fremtiden for Moons and Junes ?

»Jeg er meget ambitiøs og kan se – med de produkter vi har og kundernes feedback – at vi har et rigtig godt produkt. Så for mig handler det bare om, at vi skal sprede budskabet og blive ved med at lægge lige så meget vægt i vores konstruktioner, så endnu flere kvinder kommer med i vores community eller vores mission eller hvad vi skal sige. Vi skal blive et af de rigtig store undertøjsmærker.«

Drømmer du om et opkøb en dag?

»Nej, ikke umiddelbart. Det er ikke rigtig dét, der driver mig. Det har været så fedt at have det som en lille krussedulle på et stykke papir, have haft tankerne og nu har vi så undertøjet! Mit drive ligger i at udvikle produkterne og kampagnerne. Så lige nu ville jeg faktisk være ærgerlig over, hvis nogle andre skulle tage det,« siger Agnete Bjerre-Madsen.

Facts

MOONS AND JUNES

Etableret i slutningen af 2016, men som fuldtidsbeskæftigelse siden sommer 2017.

Crowdfundede 110.000 kroner på Kickstarter i november 2017. Har netop fået en million kroner i fondsstøtte til produkt-udvikling.

Har webshop og 20 forhandlere, heraf tre i New York, to i Berlin og tre i Warszawa.

Navnet Noons and Junes stammer fra Joni Mitchells tekst ‘Both Sides Now’.

Omsætning i 2018 cirka 700.000 kroner i 2019.

Har over 13.000 følgere på Instagram.

 

Af Jeanette Hougaard Gram
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *