Skriv for at begynde søgning

IVÆRKSÆTTERI Seneste nyt

Burd Delivery kører hårdt efter ny succes

Burd Delivery fra Glostrup er verdens højest ratede pakkedistributør og med i toppen, når brancheforeningen hædrer de bedste. Efter nogle dyre lærepenge er de tilbage på sporet med en unik samme dag-levering.

Opmærksomhed er ikke uvant for folkene, der har været en del af Burd Deliverys historie. Første gang den lille pakkedistributør stak snuden frem, var med en umoden app-løsning, der tilbød cykelbud-levering indenfor en time af blandt andet burgere fra McDonalds. Selvom teamet bag den selv var på nippet til at lægge appen i arkivskuffen, fordi der var nogle udfordringer i modellen, blev de alligevel fristet til at holde den i live, da medieomtalen bredte sig som en steppebrand og på rekordtid gjorde appen til landets mest downloadede. Men efter to uger måtte teamet erkende, at appen ikke var klar. Iværksætterne stod tilbage med læring om at lade sig forføre af medieinteresse, men også en masse nyttig erfaring at bygge konstruktivt videre på.

Derfor tegner historien for den lille Glostrup-virksomhed nu til at blive en anden og vedholdende succes, som holdes på sporet af et team med Jakob Kristiansen i spidsen. Senest i maj løb Burd Delivery med særprisen ’Årets E-ner’, da Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) uddelte e-handelspriser.

»Der er blevet talt rigtig meget og rigtig længe om samme-dag-levering, men Burd Delivery var de første her i Danmark, der gik all in på projektet. Det har hverken været nemt eller billigt, men det har været visionært og banet vejen for, at andre også har satset på det. Det fortjener i den grad den anerkendelse, som de nu får med nomineringen,« sagde formanden for FDIH, Niels Ralund, inden de blev afsløret som vindere senere på måneden.

Byggede videre

Burd Delivery har skabt sig en position i markedet som transportøren, der specialiserer sig i samme-dag-levering udført på en måde, som kan gøre logistik til en konkurrencefordel for virksomheders e-commerce.

Virksomheden har 80 bude, heraf 50 i bil, og alle bude er fastansatte og bruger deres private cykler og biler.

Fejlene med burgerleveringerne fra appen i 2017 er i stedet blevet omsat til systemløsninger, der siden har vist sig at fungere langt bedre til levering af pakker fra Saxo, Matas, Carlsberg og andre.

Ikke nok med at varer, der købes på nettet, leveres samme dag. Burd Delivery tilbyder også en interaktion mellem kunde og bud. Kunden kan følge buddets færden via livetracking, hvilket i praksis betyder, at kunden på sin mobiltelefon kan følge budets færden. Det skaber værdi for alle parter, fortæller Jakob Kristiansen.

»Vi kommer stort set af med alle vore pakker. I et marked, hvor der er en førstegangsleverings-hitrate på mellem 50-60 procent, der ligger vi på 96-97 procent, fordi vi leverer mellem kl. 18-21.30, hvor folk er hjemme. Vi informerer kunden om, hvornår vi nøjagtig leverer, og du kan som kunde tracke, hvor buddet står og kommunikere direkte med buddet. Kunden kan sidde i realtime og følge med. Hvis kunden f.eks sidder fast i trafikken, kan hun ringe direkte til buddet og sige; ’jeg kan se, at du er hos mig om 23 minutter, og det kan jeg ikke nå at være hjemme til, så er du ikke sød at stille pakken’. Det virker som meget basale ting, men vi kunne se, at vi havde fat i noget,« siger Jakob Kristiansen.

Højeste score på trustpilot-tjek

Men de tekniske herligheder via mobiltelefonen er én side af sagen. For direktøren er det mindst lige så vigtigt at fremhæve budene, som han mener er en stor del af forklaringen på, at Burd Delivery er verdens højest ratede på Trustpilot.

»Noget af det, jeg er mest stolt af, er, at nogle folk har fået et arbejde, som de er så glade for,« siger Jakob Kristiansen.

Det kan Burd-budet, Christian Marfelt, 73 år, tilslutte sig. Han bor i Virum og kører i Nordsjælland.

»Jeg holdt op med arbejde for otte år siden, og da jeg så at Burd søgte, synes jeg, at det kunne være sjovt at prøve i stedet for at sidde derhjemme og tælle sprosserne i vinduerne. Og det er så hyggeligt, for folk er jo glade, når man kommer. Der er noget socialt i det – man kører ikke bare ud og afleverer noget.«

En anden på personalelisten er den 44-årige gartner, Daniel Thierry, som kan lide at cykle, og for ham er det især motionen af de 20-30 km på cykel og de mange trapper i København, der tæller.

Og så er der Pia Witt Nielsen på 47 år, der til daglig arbejder som handicaphjælper. For hende er det mødet med kunderne, der er vigtigt.

»I stedet for at sidde og kigge på genudsendelser i fjernsynet, så kommer jeg ud og møder nogle andre mennesker. De bliver så glade, når man kommer ud med en pakke. Det synes jeg er så fedt. Det giver så meget positiv glæde til mig.«

Store planer for fremtiden

Jakob Kristiansen lægger ikke skjul på, at han ser et kæmpe potentiale i Burd Delivery. Ganske vist er de 80 bude i dag ’kun’ i stand til at dække en delvis udbringning i Storkøbenhavn, men hen over sommeren udvides til Odense og senere på året til Aarhus. Igen vil det ske via et netværk af private chauffører – og meget gerne i et samspil med chauffører, der i forvejen kører en fast rute, typisk hjem fra job, og som pludselig kan se frem til en B-indkomst for at tage nogle cykeltasker med i bilen.

At udnytte den privatkørsel, der i forvejen er ude på asfalten, er et konkret bidrag til at løse de klimamæssige udfordringer, der er forbundet med nethandlens voksende mængder af leveringer til døren.

Også i forhold til kunderne er der nyheder på vej.

»Inden udgangen af året, kommer Burd Delivery til at ligge på kasseapparater ude i butikker. Det betyder, at som kunde vil du ikke mere komme til at høre, at en vare er udsolgt. Du vil i stedet få at vide, at ’vi har ikke varen i den størrelse, men vi kan sørge for, at varen bliver leveret hjem til din adresse i aften’.

På samme måde – hvis du er ude og shoppe amok, kan du vælge om du selv vil bære det hjem eller skal vi sørge for at bringe det hjem for dig? Jeg ser nogle rigtig, rigtig spændende muligheder i omnichannel (foreningen af fysisk og digital detailhandel, red.),« siger Jakob Kristiansen.

Med fokus på deleøkonomi og bæredygtighed er det ikke overraskende, at nogle af de globale logistikfirmaer skæver til, hvad iværksætterne i kælderen i Glostrups industrikvarter laver.

»Måske er det fordi vi lige er startet. Hver gang vi åbner en dør, åbner vi den for første gang, så vi kan lige så godt have de tanker med ind fra starten af,« forklarer Jakob Kristiansen.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

 

Skriv en kommentar