Skriv for at begynde søgning

Branchenyt Portrætter Tendens VIRKSOMHEDER

“Det bliver næsten vulgært nogle gange, når brandet tager over, og det pludselig ikke handler om menneskerne mere.”

Fælleskontorerne lever i bedste velgående, fortæller workspace designer, Henrik Stützer, som mener, at et godt indrettet kontor er et kontor, der bringer stoltheden frem hos medarbejderne.

Henrik Stützer har ikke sit eget kontor. Og det er han glad for. Den 31-årige workspace designer fra indretningsvirksomheden Martela, sætter sig, hvor han vil om morgenen, og det er en tendens han genkender, når han indretter kontorer hos virksomheder.

»Statussen i at have eget kontor er ikke så stor mere på arbejdspladserne. Personligt har det heller ingen betydning for mig. Når jeg kommer ind på arbejde, tænker jeg, hvor vil jeg sidde i dag, og så tager jeg min bærbare frem og arbejder derfra,« siger Henrik Stützer og fortsætter:

»Jeg har en forståelse af, at min generation ikke har de samme værdier tilknyttet til en arbejdsplads. Det er ikke lønnen, der er højeste prioritet længere. Man vil selvfølgelig gerne have brød på bordet, men det, at have fede rammer at arbejde i, er også af stor betydning for, om det er et sted, man har lyst til at være.«

Martela leverer indretningsløsninger til virksomheder, og for Henrik Stützer handler det om, at en række forhold skal gå op i en højere enhed for at skabe et godt arbejdsmiljø.

»Det handler aldrig bare om, at noget skal være smart at se på. Det handler om, hvordan det påvirker de personer, der skal arbejde på stedet,« siger han.

»Et godt kontor gør medarbejderne stolte af at være på stedet. Dyrt er ikke lig med godt, man kan sagtens skabe gode inventarløsninger som er økonomisk fornuftige, for laver du rammer, som dine medarbejdere identificerer sig med og har lyst til at vise frem, så er vi nået i mål.«

Fælleskontoret lever

Der er også et økonomisk aspekt i at indrette sig fornuftigt – især for virksomheder i København, fortæller Henrik Stützer.

»Fælleskontoret er ikke kun båret frem af en smart tendens, det handler blandt andet også om, at man begrænser den plads, man har, så man undgår for meget dødt areal. Det er en optimering af kvadratmeterne, som især er vigtig i København, hvor kvadratmeterne koster,« siger Henrik Stützer og fortsætter:

»Min oplevelse er, at aktivitetsbaseret indretning er keywordet i øjeblikket. Nogle hader det til døde, fordi de tænker, at det er åbne kontorarealer, hvor den enkelte person bliver glemt. Men aktivitetsbaseret indretning byder på en række gode ting. Eksempelvis større vidensdeling mellem kollegaer. I gamle dage samledes man omkring vandkøleren, det var der, man kunne skabe noget socialt. Det har man de åbne arealer til i dag, hvor medarbejderen kan flytte sig rundt efter behov og modtage eller give viden.«

Rød stol og skrivebord

Ifølge Henrik Stützer er der dog også en række faldgruber, som virksomheder har det med at falde i, når det kommer til indretning.

Hos Martela handler det således om at skabe bæredygtige og langtidsholdbare inventarløsninger, og ikke bare gå efter, hvad der trender lige nu.

»Det kan man gøre i mindre områder. Hvis man eksempelvis har et tekøkken, så kan man der arbejde med en kontemporær farve, og design der er baseret mere på trend. Men vi møder jo stadig virksomheder, hvor alt er i ahorn, som efterhånden har fået det gule stænk, og koboltblå. Det moderne kontor står og banker på hos disse kunder, og tiden er rigtig til at evaluere på ens omgivelser,« siger han og nævner sin helt store kæphest:

»Det er lidt ærgerligt, når firmaer er så fokuserede på deres brand, at det bliver ført helt ud i inventaret. Hvis en bestemt farve er i logoet, så skal stolene og inventaret i virksomheden også være denne farve uden at tænke over, hvilken psykologisk påvirkning farver har på mennesker, og hvordan de påvirker vores opfattelse af et rum. Hvis man arbejder for et firma, så ved man godt, at man arbejder for det firma. Man behøver ikke sidde op og ned ad budskaber og logoer for at blive mindet om det.

Det kan føres ud i ens front-office. Tænk mere agilt og baser dit inventar på, at din forretningsmodel eller brand-identitet kan skiftes når som helst. Det bliver næsten vulgært nogle gange, når brandet tager over, og det pludselig ikke handler om menneskerne mere.«

Af David Foli

erhverv.redaktion@minby.dk

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *