Skriv for at begynde søgning

IVÆRKSÆTTERI Portrætter

Det går tju-bang for chokolademanden

Allerede efter det første år kunne konditor Mark Hermann mærke den søde smag af succes for den lille virksomhed i Søborg. Her satser Mark og chokoladefabrikken på at ændre branchen syn på bæredygtighed.

Det er en dårlig dag, vi har valgt at komme til Søborg og besøge Mark Hermann Chocolate – mener chefen selv. Det sædvanlige sortiment af fyldte chokolader og karameller er i dag kogt ned til et beskedent antal, fordi en restauratør kom forbi dagen før og ryddede hylderne. Et sted mellem 3.000 og 4.000 søde godbidder er sendt ud ad døren denne uge, så nu skal der skrues op for kedlerne i chokoladefabrikken for at følge med.

»Hvis I var kommet i næste uge, ville vi være tæt på at have fuldt sortiment igen. Vi har lige lavet et nyt stykke med agurk, lime og hvid chokolade – det er en der deler vandene,« siger Mark Hermann, som er meget nysgerrighed for at høre vores reaktion på de smagsprøver, han rækker frem på et lille fad.

»Prøv at smage denne her. Kan I gætte hvad det er? Det er en med en stærk smag af Norden, vi har lavet som private label til en virksomhed.«

Mark Hermann må til sidst selv afsløre, at den ret specielle smag i karamellen er smagen af ’fyrretræ’ med noter af harpiks.

Langt det meste konfekture afsættes til 30-40 faste kunder særligt indenfor hotel- og restaurationsbranchen.

»Når vi har afleveret vores kasser, går det hen og bliver til ’hjemmelavet’ hos dem, vi afleverer det til. Det er kun, hvis vi laver noget, der er dårligt, så er det mig og Kathrine, der har lavet det,« griner Mark Hermann.

Men det er ikke længere kun en B2B-virksomhed, der gemmer sig i den gamle bygning på Rosenkæret. Her er også bagdørssalg til private, og om sommeren laver parret flere og flere bryllupskager på bestilling.

En økologisk plade

Mark Hermann er udlært bager, siden konditor og har mestret det søde køkken på højtprofilerede steder som bland andet Geranium, Nimb og Søllerod Kro. Han har i en årrække haft en plads på konditorlandsholdet og har medvirket i ’Sukkertoppen’ på TV2.

Han har altid har et blødt punkt for chokolade. Det blev i 2014 døren ind til det han kalder ’købmandssalget’ af chokoladebrandet, Original Beans, som har CSR og særligt naturbevarelse som mission. Han er agent for mærket herhjemme og sidder med i firmaets udviklingsteam.

Da han på sin seneste arbejdsplads tog initiativ til at fremstille egen konfekture og kunne se, at de blev populære og efterhånden solgt i paller til andre restauranter, fandt han ud af, hvilket spor han skulle forfølge.

I februar 2017 rykkede Mark Hermann Chocolate ind i lokalerne i Søborg med konditor Kathrine Thrane ved sin side. Hun er ikke bare partner i produktionen, men er med tiden også blevet hende, der kysser chokoladechefen godmorgen. I dag er de sammen om produktionen og salget af Original Beans til B2B-kunderne. Det gav det første år, i 2017, en omsætning på 2,1 million kroner, og de kom endda ud med et lille overskud.

»Vi har da fået løn, men ikke ret meget. Vi er ikke gået helt vildt mætte i seng hver eneste dag det første år. Den var strid i starten, men det er blevet bedre i år,« siger han og spår en vækst på 10-15%.

»Den her skal I prøve, den har taget syv år at udvikle,« siger Mark Hermann og lokker med en rød chokoladetop med glimmereffekt og fortsætter:

»Men jeg har ikke ændret på opskriften det sidste års tid,« siger han.

Det er der heller ingen grund til at gøre, tænker jeg, mens den smelter i munden.

Alt er økologisk i produktionen, 99,9 pct., som han siger. Det er kun den røde farve — og andre pulverfarver – der endnu ikke er økologiske.

»Økologisk farvepulver findes ikke til chokolade. Hvis det gjorde, ville vi være de første herhjemme til at bruge det,« siger han og viser. hvordan man starter med at airbrushe chokoladeformene med den røde, skinnende chokoladefarve inden de fyldes.

Mark Hermann airbrusher chokoladeformen  med rød chokoladefarve, som er det eneste i produktionen, der ikke er økologisk endnu, siger han. Foto: Da Møller

Det bæredygtige fodspor

Det er dog indholdet og råvarer, der er det vigtige. Og det skal smage stærkt af bæredygtighed. Det gælder både salget af Original Beans, der medvirker til at give kakaobønderne bedre levevilkår, genplaner træer og beskytter truede arter, men også konfekturen i Søborg.

»Vi prøver virkelig at gøre vores produktion så bæredygtig som muligt, og det er lidt svært når man er i en opstart. Vi har et samarbejde med KLS PurePrint om vores æsker, emballagen er FSC-mærket og vi bruger bionedbrydelige klistermærker. ’Vugge til vugge’ tror jeg ikke, vi kan efterleve. Vi kan aldrig blive 100% bæredygtige, når vi tænker på elforbrug, men vi gør, så meget vi kan og prøver at arbejde efter de 17 verdensmål. Vi har også fået en ansat ind, som har en skæv ryg, så vi prøver også at tage et socialt ansvar,« fortæller Mark Hermann.

Hvad vil du drive det til med din virksomhed?

»Vi skal være en virksomhed, som forhåbentlig kan inspirere til lidt mere på den økologiske og bæredygtige side indenfor det søde køkken. Det synes jeg, der mangler. Vi mangler at ændre på vores levestil, for hvis vi ikke gør det, så har vi om 20 år krige, der handler om, hvor der kan produceres mad.

Vi har ikke noget mål om at skulle være en multinational virksomhed eller masseproducere produkter til et supermarked. Hvis vi kan være en virksomhed med 10 ansatte, hvor vi laver nogle produkter, vi kan være stolte af og har nogle medarbejdere, som er glade for at gå på arbejde – så har vi opnået det, vi ville,« siger Mark Hermann.

facts om:
Mark Hermann Chocolate
To fuldtidsansatte og en medarbejder i skånejob.
Omsætning i 2017: 2,1 millioner kroner. Forventer vækst på 10-15 pct. i år.
Etablerede virksomheden i februar 2017.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *