Skriv for at begynde søgning

Iværksætter Overblik Portrætter

”Det rykker først rigtigt, når man jagter det 100 procent”

True Gum er bæredygtigt tyggegummi, som er opfundet af to unge fyre fra Nørrebro og Østerbro, der ville skabe et alternativ til almindeligt tyggegummi.

De var begge kommet sent hjem. Det var en efterårsaften, koldt, og de var sultne. Årstidernes kasse stod klar foran døren i lejligheden på Ryesgade, så de skulle bare i gang med at hakke og snitte. Rodfrugter, husker de. Efter en halv time var grøntsagerne forvandlet til en krydret og velmagende ret, som de sultne kastede sig over. Da de var færdige med at spise, spurgte Peter Regnersgaard sin ven og bofælle Morten Ebdrup om han ville have et stykke – til lige at tage den stærke eftersmag. Det ville han gerne.

Så kom spørgsmålet – det der skulle vise sig at blive deres fremtid:
Hvad er der egentlig i tyggegummi?

Sundere og bæredygtigt
Det undersøgte de og fandt ud af, at der var mange kemistoffer i de populære tyggegummier. Det må kunne lade sig gøre at fremstille noget bæredygtigt og sundere tyggegummi tænkte de.

På det tidspunkt havde de begge godt betalte konsulentjobs, men brugte alle aftenener i det lille køkken på Østerbro på at fremstille naturligt tyggegummi.Med gummi fra Zapotilla-træet, stevia og naturlige ekstrakter gik de i gang. 472 forsøg med tyggegummi skulle der til, før de var tilfredse.

”Vi havde besluttet, at når vi havde vores prototype klar, så ville vi sige vores job op.”
Det er halvandet år siden nu, de kvittede jobbet og i dag satser de 100 procent på virksomheden True Gum.
Investeringen i produktionen og grundmaterialerne er finansieret af egne midler – samt det de kunne låne i banken. Allerede under studierne vidste de, at de ville have deres egen virksomhed, så da de var færdige og fik konsulentjobs, fortsatte de deres SU-levevis, de levede billigt og kunne hver måned en god portion penge op.

Man skal satse på det
”Hvis man vil starte sit eget firma, skal man satse på det – man skal ikke drive det ved siden af sit arbejde – det rykker først rigtigt, når du jagter det 100 procent. Det er fint nok at teste det af om aftenen og sådan noget, men hvis man skal have en forretning ud af det, skal man gå hele vejen.

Og for at føre drømme ud i virkeligheden, fik de to andre venner med om bord – Jacob Motzfeldt, som er COO i firmaet, samt Zabrina Ziegler, der er produkt og produktionsansvarlig.

Firmaet holder til i en gammel DSB-bygning på Otto Busses Vej i Københavns sydvestkvarter og her under fritlagde bjælker og en stejl trappe bliver der hver dag produceret tyggegummi, der sælges til mere end 200 butikker i landet, blandt andet 7-Eleven og på Louisiana, og målet er at få det bredere ud.

Tyggegummiet består af gummi fra Zapotilla-træet og Stevia er brugt som sødemiddel – smagene kommer fra rigtig lakrids, mynte, ingefær.
På store bambusbakker ligger små hårde stykker tyggegummi og tørrer inden de bliver pakket i fine papæsker – 18 stykker i hver pakke, men fordelt efter vægt, så det kan variere. Tyve kroner for en pakke.

”Vi kunne godt have sat prisen højere, men vi ville ikke skræmme folk, det er vigtigere for os at komme langt ud end at hæve prisen,” siger Morten Ebdrup.

Lige nu er ambitionen at blive kendte i Danmark og komme endnu bredere ud. Så må udlandet vente lidt.
”Vi vil gerne gøre det rigtigt godt herhjemme og satse på det danske marked, inden vi ekspanderer til andre lande. Men det er da selvfølgelig en drøm,” siger Peter Regnersgaard.

Af Anja Berth
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *