Skriv for at begynde søgning

Bæredygtighed INDBLIK IVÆRKSÆTTERI Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Drevet af idealisme: Babytøj på abonnement

Virksomheden VIGGA følger ikke et lineært forretningsprincip, hvor varen går fra virksomhed til kunde én gang, men tilbyder i stedet abonnement på økologisk baby- og børnetøj. Kunden returnerer tøjet, hver gang det bliver for småt, og får noget større tilsendt. Idéen er drevet af idealisme hos både VIGGA, investorer og kunder.

Nybagte forældre når knap nok at få en hverdag med bleskift og manglende nattesøvn på plads, før den lille babys første sæt tøj er blevet for småt. Så må man på jagt efter nye størrelser tøj i butikkerne.
Driftige folk på Amager lagde for godt tre år siden forældres problem med hyppige og tidskrævende tøjindkøb sammen med det faktum, at bomuldsproduktion slider enormt på verdens vandressourcer. Som facit fik de en ny type virksomhed.

I stedet for at producere en vare, der sælges og sendes til kunden, har virksomheden VIGGA i Tårnby skabt et cirkulært univers med abonnementsordning på økologisk baby- og børnetøj. Kunden lejer tøjet i én størrelse, og når det ikke passer længere, returneres det til VIGGA, der får det ’nulstillet’, som de kalder det – vasket og klargjort – og kunden får en ny pakke med renset tøj i en større størrelse.
VIGGAs businesscase lød oprindeligt på, at hvert stykke tøj kunne holde til fem babyer.

»Men det holder meget længere end det. En størrelse new born-dragt bruges kun i fire uger, og det tøj, vi har nu i den størrelse, kører på tredje år. De hvide farver kan måske ryge i en vaskemaskine med de forkerte farver, men slitage er der ikke noget af, og det er ret imponerende. Omkring størrelse 80, hvor barnet begynder at kravle, kommer der til gengæld hul på knæene, og når babyen begynder at spise mad, kommer der pletter, som ikke er så lette at få af. Men i det store hele holder det meget længere, end vi havde regnet med,« fortæller Monica Trabjerg Balle, E-commerce manager hos VIGGA.

Økologien var ikke nok
Vigga og Peter Svensson lancerede VIGGA i december 2014, efter at de i 10 år havde haft succes med det økologiske børnetøjsmærke Katvig.
»De tænkte, at de havde fat i noget helt rigtigt, men de kunne jo se, at deres kunder ikke brugte tøjet i ret lang tid ad gangen. Selvfølgelig cirkuleres det lidt, fordi vi deler tøj med hinanden og arver og forærer, men produktionen af sådan en lille babydragt koster 3.000 liter vand (se faktaboks). Så regnestykket går bare ikke op, selvom det er økologisk. Så de fik den her idé. De havde al erfaringen fra at producere rigtig godt børnetøj, og så begyndte de at bygge hele den komplekse it-platform, der ligger bag hele VIGGA-konceptet. Vi følger jo barnet. Vi ved, hvornår barnet er født, så vi ved, cirka hvornår de skifter størrelse. Så hvis du ikke selv vil blande dit tøjs sammensætning, får du bare en pakke hos os som en abonnementsordning,« fortæller Monica Trabjerg Balle.

De første par år blev tøjet produceret i Indien med en GOTS-certificering (Global Organic Textile Standard) – den strengeste, man kan få, hvad angår miljø og vilkår for medarbejdere på virksomheder.
»Men det tøj, vi har fået det seneste års tid, er Svanemærket fra en dansk producent. Indfarvningsprocessen er det mest forurenende i tøjproduktion. Så den laver han her i Danmark, hvor han kan kontrollere det, og så bliver tøjet syet i Lithauen,« siger Monica Trabjerg Balle.

Konkurrencedygtige priser
VIGGAs koncept rammer en kundegruppe, som går op i økologi og nænsomhed over for Jordens ressourcer.
»Når vi spørger vores kunder, er det primært et idealistisk valg, men der er også noget convenience over det, ligesom når vi køber mad via nemlig.com. Og så er der også prisen. De første to år skifter barnet tøjstørrelse otte gange, og det kan være rigtig dyrt at vedligeholde en garderobe. Vi har nogle beregninger, der viser, at vi faktisk er billigere end at købe H&M-tøj i deres økologiske linje. Og så sparer man en masse tid.«

Kundegruppen finder man først og fremmest i storbyer.
»Man kan købe VIGGA fra hele Europa nu, men vi er selvfølgelig hovedsageligt i Danmark, og København er det største. Det giver rigtig god mening, hvis du er en ung familie på Nørrebro. Du får et barn. Du ved, du ikke skal have et barn igen i fire år, og så må du gemme det her børnetøj i fire år i en lille lejlighed. Så er det meget smartere kun at have det tøj, man skal bruge, når man skal bruge det.«
Virksomheden er stadig i den dyre opstart, hvor der er brug for investorer.

»Vores regnskab ser ikke godt ud endnu. Vi er jo en start-up stadigvæk, så vi investerer rigtig meget i vores it-platform og vores varelager. Vi er lige nu i gang med en funding-runde, en lidt større en i forhold til vores internationale lancering, så hvis der er nogen, der skulle have lyst til at være med i den, er de i hvert fald meget velkomne. De fleste investorer har nok lidt samme overbevisning som kunderne. De investerer i noget, hvor de tjener penge, og så investerer de her, hvor de måske ikke nødvendigvis kommer til at tjene kronepenge, men der er bare en anden følelse i det,« siger Monica Trabjerg Balle.

FACTS
Bomuldsdyrkning kræver et meget højt vandforbrug, fordi bomulds-marker overrisles med vand. Verdensnaturfonden estimerer, at der bruges op til 20.000 liter vand til produktion af 1 kg bomuld, svarende til 1 T-shirt og 1 par cowboybukser.
Det fremgår af VIGGAs grønne regnskab, at virksomheden fra december 2014 til og med 2017 har sparet 9.910.889 liter vand ved at cirkulere børnetøj.

PRISVINDER
VIGGA har vundet en række priser:
2015: Bedste fashion-løsning til Sustainia Award 2015. Samt prisen for mest innovative forretningskoncept for detail i det europæiske detailnetværk Ebeltoft Group.
2017: Vinder af Danish Design Award 2017 for Oustanding Service. Samt Miljøprisen uddelt af Vitus.
2018: Finalist i kategorien Peoples Choice ved The Circular 2018.

 

Af Hanne Bjørton
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *