Skriv for at begynde søgning

Seneste nyt Tendens

DSB genopliver de gamle stationer

Med en stor plan er DSB ved at få nyt liv i de mange lukkede billetsalg og kiosker på Storkøbenhavns stationer. De foretrukne lejere er butikker og cafeer, der kan gavne togpassagererne, men nogle steder rykker kontorer ind i stationsbygningerne.

Hvis du overvejer at åbne en kiosk eller café et sted med mange forbipasserende, så er det måske dig, DSB er på udkig efter.

Den teknologiske udvikling har nemlig betydet, at stort set alle billetsalg på stationer er lukket, og det samme gælder mange af de små kiosker, der havde netop salg af billetter som vigtig indtægt. Derfor har talrige stationsbygninger stået tomme, selv om der kan være mange daglige passagerer.

DSB har forsøgt at skabe liv i stationer landet over, og i Storkøbenhavn er indsatsen rettet mod stationer på S-togsnettet og Kystbanen.

»Projektet har været i gang flere år, men vi skruede op for aktivitetsniveauet, da jeg begyndte i 2014. Vi vil gerne tilbyde passagererne så god en oplevelse som muligt, så vi vil helst udleje de tomme lokaler til noget, som er relevant for kunderne på rejsen, f.eks en brødbutik, kiosk eller servicefunktion. Nogle steder kan det imidlertid være svært, og så forsøger vi at skabe liv ved f.eks at udleje til kontorer,« fortæller Jes Transbøl, direktør for DSB Ejendomme, til Erhverv København.

Han kan ikke sætte tal på investeringerne, men DSB har de seneste år haft stationerne i Storkøbenhavn og Nordsjælland under lup. De fleste steder er projekterne gennemført eller er ved at blive det, og ud over at give de rejsende flere tilbud har satsningen ifølge Jes Transbøl andre fordele:

»For det første er en tom station bare kedelig og ikke indbydende, men ved at skabe mere liv skaber vi også mere tryghed for passagererne. For det andet er en tom station en klods om benet med udgifter og vedligehold, hvorimod en udlejning giver indtægter til DSB.«

Vifte af lejere

Projekterne har givet mange typer lejere: Hedehusene mellem Høje-Taastrup og Roskilde har fået en café, på Valby Langgade rykkede et kombineret kafferisteri og kaffebar ind – og knopskød med en afdeling på nabostationen Valby. For nylig fik Vesterport en burgergrill på perronen, og på Åmarken i Hvidovre kan de rejsende snart indlevere vasketøj til et renseri om morgenen og hente rene, nystrøgne skjorter om aftenen. På Charlottenlund lidt nord for København er en brødbutik og et kontorfællesskab rykket ind. Længere nordpå har Rungsted Kyst fået galleri i den gamle ventesal og desuden igen fået kiosk – ligesom Espergærde få kilometer væk.

På Frederiksberg har Peter Bangs Vej som led i en renovering fået to nye butikslokaler, som DSB håber at udleje til f.eks café eller kiosk.

Metro giver flere kunder

Åbningen af metrocityringen næste sommer præger planerne om at skabe ekstra liv på stationerne.

»F.eks bliver Nørrebro Station mere kommercielt interessant, fordi den bliver knudepunkt mellem S-tog og metro og får 13.300 flere daglige rejsende. Derfor indretter vi et ekstra lejemål ved siden af den eksisterende 7-Eleven-kiosk. Hovedbanen får 50.000-60.000 ekstra rejsende, og her forsøger vi at flytte interne DSB-funktioner, så vi frigør areal til flere butikker,« siger Jes Transbøl.

Trods opsvinget har hovedstaden stadig mange ledige butikslokaler, men ejendomsdirektøren mener ikke, at DSB overinvesterer med satsningen på at tiltrække detailhandel:

»Vi overvejer nøje forholdene ved hver station og foretager en almindelig kommerciel vurdering af, hvad der kan lade sig gøre. I Storkøbenhavn mangler vi stadig to-tre stationer, der har nogle særlige udfordringer, men vi er tilfredse med satsningen og har fundet lejere stort set alle steder.«

Ros fra eksperter

To eksperter ser gode muligheder i DSB’s strategi.

»Det er enormt positivt, at DSB vil bidrage til et mere blandet bybillede. Mange steder vil coffee shops ligge lige til højrebenet, og de kan både indrettes i små og i store lokaler. Også convenience-kiosker kan passe godt ind. Nogle steder kan det dog blive vanskeligt, fordi stationer ofte ligger ved sporarealer og derfor lidt væk fra butiksstrøg,« siger Per Nyborg, detailhandelsrådgiver og partner i Institut for Center-Planlægning.

»Det er positivt og vi skaber mere liv og stigende tryghed på stationerne. Convenience-tilbud er det mest oplagte, fordi folk er på farten; det dur nok ikke med en frisør. Postbutikker og service med f.eks reparation af mobiltelefoner kan også være aktuelt,« siger Torben Steen Hansen, ejendomsmægler og indehaver af ButiksKompagniet.

I 2015 udskrev DSB i samarbejde med erhvervsmægleren Colliers International en idékonkurrence og igangsatte siden projektet Nyt Liv på Stationerne med fokus på de mange stationsbygninger i provinsen.

Facts:

Her skaber DSB mere liv på stationerne
Charlottenlund – Voxeværket, kontorfællesskab, åbnet 2017
Flintholm (Frederiksberg/Vanløse) – Hot Yoga i tidligere DSB-lokaler, 2017
Langgade – Impact Roasters, kafferisteri/kaffebar, 2017
Virum – Bistrup & Nøhr, catering/skolemad/frokostordninger, 2017
Valby – Impact Roasters, kafferisteri/kaffebar, marts 2018
Hedehusene – nyindrettet café, maj 2018
Rungsted Kyst – My Beautiful Gallery i tidligere ventesal, juni 2018
Espergærde og Rungsted Kyst – genåbnede kiosker hhv. juni og oktober 2018
Vesterport – Gasoline Grill-burgerbar på perron, august 2018
Peter Bangs Vej – to nyindrettede lejemål, efterår 2018
Åmarken (Hvidovre) – WonderWash, renseri, under ombygning/indretning
Hovedbanegården – omdannelse af DSB-lokaler op til metroåbning 2019
Østerport – renovering op til metroåbning 2019
Nørrebro – ombygning med ekstra lejemål op til metroåbning 2019

Af Nils-Ole Heggland

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *