Skriv for at begynde søgning

KARRIERE Seneste nyt

Erhvervspsykologen: De fordomsramte generationer byder på mere end mange tror

Millennium-generationen kan være en kæmpe gevinst for virksomheden, hvis lederne forstår at nytænke deres rolle som ’far’ eller ’mor’ for de yngre medarbejdere. Også Babyboomer Generationen lider under de ansættende lederes uvidenhed, mener erhvervspsykolog fra Cubiks.

Fordomme vokser godt i en jord af uvidenhed. Det gælder også fordommene om ’den forkælede, overeksponerede Millennium-generation’, der nu er i slutningen af tyverne og trediverne og for alvor er ved at træde deres sneakers til på arbejdsmarkedet. Men en ting er dog sikker: Millenniums adskiller sig markant fra de ledere, der typisk skal ansætte dem, hvilket kræver lidt nytænkning i virksomhederne, understreger erhvervspsykolog Sune Malmgren.

Med 15 års erhvervspsykologisk erfaring, et hav af kandidatprofiler og stor viden om match af jobsøgende og virksomheder i bagkataloget, er Sune Malmgren kvalificeret til at dele ud af erfaringerne med den gruppe af jobsøgende. Han har de seneste ti år stået i spidsen for den danske afdeling af den internationale assessment-virksomhed Cubiks, som udvikler og leverer erhvervspsykologiske tests.

Han er særligt optaget af den måde, Millennium-generationen bliver opfattet på af arbejdsmarkedet, der efter hans opfattelse har travlt med at sætte negative mærkater på dem.

»Et af kendetegnende for Millennium-generationen er blandt andet, at de er ekstremt tætte med deres forældre og forventer en lignende relation til deres chef, hos hvem de søger anerkendelse og tryghed.

»Jeg oplever, at ansættende ledere taler meget om, at de ikke ved, hvordan de skal tiltrække de unge mennesker, men også at de måske heller ikke har lyst til det, fordi de er for krævende. Og nogle ledere er bekymrede for, om de kan leve op til den næsten forældreagtige myndighed, som den generation kræver af en ny virksomhed. Det oplever jeg, at der er bekymring for mange steder,« siger Sune Malmgren.

Gå til dem på en anden måde

Men i stedet for at se Millennium-generationen som en udfordring eller en trussel, bør man ifølge Sune Malmgren omfavne diversiteten og se mulighederne i den.
»De (Millennium-generationen, red.) er ikke nødvendigvis mere tidskrævende. De skal heller ikke forkæles, men hvis man tager ’forældrerollen’ på sig, kan man til gengæld også stille krav til dem.

Når unge kommer til mig for at søge job og fortæller, at de er helt unikke, siger jeg altid: ’fedt, at du er speciel, så kan jeg nemlig stille specielle krav til dig, lad os tale om det!’,« fortæller han og uddyber, at han ser det som yderst positive egenskaber, at deres sind er åbne overfor flere muligheder, at de er globalt orienterede, teknologisk udviklede og ser hele verden som deres tag-selv-bord.

»Man vil kunne engagere dem på en anden måde, fordi de netop er vant til at navigere i mulighedernes univers. De er digitalt indfødte og det giver dem nogle helt unikke styrker til at håndtere nogle problemer, som de ikke ser som forhindringer,« mener Sune Malgren.

Mindre loyale

Millennium-generationen bliver ifølge Sune Malmgren også opfattet af de ansættende ledere som en generation, der er mindre loyal overfor teamet og arbejdspladsen, og mest loyal overfor sig selv. De har heller ikke den største modstandkraft, hvis der bliver lagt pres på dem – tænker lederne.

Er det begrundet at tænke sådan om Millennium-generationen?

»Ting er ikke sort-hvide – men ja, der er noget om det. Vores nye generation er ønskebørn, hvor mange forhindringer blevet manøvreret bort af deres forældre. De er blevet forkælet eller stresset med så mange muligheder at kunne agere på, vi kalder dem af den grund også ’buffet-børn’ på grund af alle de retter, de kan skalte og valte imellem, så på den måde vil de være mindre selvkørende i forhold til at kæmpe mod uoverskuelige forhindringer. Det er en lystdrevet generation, men vi skal også huske, at mennesker er forskellige, så vi skal passe på med at overgeneralisere,« siger han og fortsætter:

»Alle ledere må finde deres personlige vinkel på det og en forståelse af, at de unge kandidater i dag bare er forskellige. Gå med det og ikke imod det, for så mister du som virksomhed muligheden for at være attraktiv overfor de unge jobansøgere,« lyder Sune Malmgrens opfordring til andre ledere, der, ligesom ham selv, tilhører X-generationen.«

Seniorerne yderst på planken

Hvordan ser det tilsvarende ud i den anden ende af arbejdsstyrken – i den såkaldte Babyboomer-generation, som tæller 1,3 millioner danskere født i perioden 1945-1964?

Hvordan kan det være, at vi i en tid med mangel på arbejdskraft, højere pensionsalder og længere levetid – ikke ser den gruppe som særligt efterspurgte, når lederne skal hyre ind?

»Jeg tror, at det skyldes manglende viden, og så har vi stadig en smule udfordring med seniorordninger og særlige rettigheder, som ansættende ledere er lidt bange for. Men jeg tror, at det handler mest om, at den ansættende leder er usikker på, ’hvor længe kan jeg mon have gavn af den person’. Derfor bladrer de ansættende ledere forbi ansøgere i slutningen af halvtredserne og til midt i tresserne,« siger han.

Men er det ikke reelt at ræsonnere sådan som leder?

»Nej, det synes jeg ikke. Når jeg selv ansætter en konsulent fra den unge generation, tænker jeg, at et konsulentliv her vil vare syv år, hvis jeg er heldig, og i gennemsnit fem år. Hvis man overfører den tankegang til den ældre generation, så tror jeg, at man affærdiger folk med, at de er tæt på pensionsalderen. Ved at lade fordommene tage over, glemmer man at spørge vedkommende ’hvor længe har du tænkt dig at blive ved med at arbejde?’ i stedet. Derfor er der mange ledige ældre, der ikke komme i betragtning af de forkerte grunde. Jeg samarbejder med virksomheder, der har et meget højt etisk kompas,men jeg oplever stort set ingen undtagelser fra det.«

FACTS
Generationerne
Babyboomer Generationen er født i perioden 1946 – 1964
Generation X er født i perioden født 1960-1975
Generation Y er født i perioden 1975-90.

FACTS
Cubiks
Virksomheden Cubiks er en international assessmentvirksomhed med base i København.
Cubiks arbejder bl.a. for kunder som f.eks Audu, L’Oreal, Bayer. Cubiks tilbyder også Talent Management. Virksomheden i København omsatte i 2017 for 12,5 millioner kroner.
Cubiks har otte ansatte og Sune Malmgren har været partner og landechef i 10 år.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *