Skriv for at begynde søgning

Bæredygtighed Byggeri og Byudvikling INDBLIK Seneste nyt

Firmaer snyder med garantiordning

I gennemsnit får 50 firmaer årligt politiet på halsen for at snyde med garantiordningen Byg Garanti. Bøderne løber op i 20.000 til 50.000 kroner.

Forbrugerne er begejstrede for garantiordningen Byg Garanti, som medlemsvirksomhederne i Dansk Byggeri er omfattet af. Fire ud af fem forbrugere foretrækker ifølge en YouGov-undersøgelse fra sidste år en håndværker, der er omfattet af Byg Garanti. Garantien sikrer mod synlige og skjulte mangler for helt op til 150.000 kroner.

Så derfor er markedsføringen af garantiordningen noget medlemsvirksomheder over hele landet gladeligt skilter med på biler, brevpapir og hjemmesider.

Desværre kan det være fornuftigt for forbrugerne at gå ind på byggegaranti.dk for at dobbelttjekke om virksomheden, der lige har givet et tilbud, reelt er omfattet af Byg Garanti.

For en del virksomheder pryder sig med lånte fjer. Det er virksomheder, der bevidst overtræder markedsføringsloven ved ulovligt at bruge garanti-logoet uden at være medlem af Dansk Byggeri og dermed være omfattet af garantiordningen. Det reelle omfang af snyderiet kendes ikke, men alene i august har erhvervsorganisationen opdaget seks sager og i gennemsnit bliver rejst 50 politianmeldelser årligt, oplyser direktør i Dansk Byggeri, Peter Stenholm.

»Det er falsk markedsføring og kan skabe mistillid til hele branchen. Derfor anmelder vi det til politiet, når vi opdager sådan en sag. Ofte ender det ud i bøder til virksomhederne på 20.000 til 50.000 kroner,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Politiet rejser sagerne

Bødestørrelserne afhænger af den konkrete sag, uddyber han til Erhverv København.

»Vi klager over, at vores brand er blevet misbrugt og så er det politiet, der rejser sagerne. Der er måske nogle virksomheder, der på et tidspunkt har været medlem og været berettiget til at markedføre det og måske bare har ’glemt’ at fjerne logoet fra hjemmesiden, og så slipper de lidt billigere. Mens man i de tilfælde, hvor virksomheden aldrig har været berettiget til at reklamere med det – der ser man hårdere på det,« siger han.

En ting er, at det for Dansk Byggeri og medlemsvirksomhederne er et brand, som der bruges mange kræfter og penge på at markedsføre – en anden ting er hensynet til forbrugerne.

»Vi vil ikke have, at der er forbrugere, der bliver vildledt og opdager at en virksomheder smykker sig med lånte fjer. Det er de simple grunde til, at vi beskytter vores brand,« siger Peter Stenholm.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *