Skriv for at begynde søgning

INDBLIK Konferencer Seneste nyt

Fokus på konferencer: »Den største optur er den tid, de sparer«

Mødeplanlæggernes travle kalender og behovet for en personlig service er en ny tendens i tiden, ifølge direktøren, der repræsenterer 110 mødesteder og konferencecentre over hele landet.

En invitation til en chat popper straks og lydløst op, når man kommer ind på Danske Konferencecentres bookingportal. Endnu en kvik pop-up følger efter og opfordrer til at modtage nyhedsbrevet. Jo, den foreningsdrevne bookingportal, der repræsenterer 110 forskellige mødesteder over hele landet, har også digitaliseret betjeningen af mødeplanlæggere, der sidder i virksomhederne og skal finde det rigtige mødested til den rigtige pris.

Men trods digitalisering her og alle vegne er det den personlige service overfor mødebookerne, der vinder frem som en ny trend, forklarer foreningens direktør, Marlene H. Sylvester-Hvid.

»Vi oplever i høj grad et behov for personlig service. Min egen filosofi er, at i de her digitale tider får vi et meget større behov for en personlig service. Jeg har fire fuldtidsansatte siddende i bookingen, hvor man andre steder måske har halvanden, men det gjorde også, at vi steg 63% i omsætning sidste år og det er altså mange millioner,« siger hun uden at ville afsløre cifrene.

Behovet for den personlige dialog viser sig også i direktørens succes med at etablere en netværksgruppe, hvor mødebookerne bruger hinanden og får faglige input. Det er venteliste på at være blandt de tyve deltagere.

»Det er igen en konsekvens af, at alt går så hurtigt, alt er digitalt, men her er et frirum og møderum til dem. Det er virkelig det med nærværet, hvor jeg ser jeg en kæmpe udvikling,« siger hun, der har siddet i direktørstolen i fire år.

De vil spare tid
Fremgangen for Danske Konferencecentre skyldes også, at mødebookerne i dag har en mere presset arbejdsdag.
For år tilbage var det almindeligt, at mødeplanlæggerne gerne ville have en direkte kontakt til mødestederne, der ofte var gavmilde med prøve-ophold og gratis middage, som de fik tilbudt at prøve af. Samtidig havde de en oplevelse af, at kunne forhandle priser ved den direkte kontakt. Det har ændret sig.

»Mødebookerne har ikke tid længere til at indhente tilbud fra flere forskellige mødesteder. De har fået så mange ekstraopgaver og skal både sidde med økonomi, referater, mødebooking, arrangementer og finde på noget sjovt – de har bare ikke tid. Der er en tendens til, at en direktør tror, at det tager da ikke ret lang tid, men det tager dagevis og så ringer de i stedet til os. Den største optur for dem er den tid, de sparer« siger Marlene H. Sylvester-Hvid.

»Men de vil også enormt gerne have sparring, inspireres og udfordres. Så vi ser os selv i højere grad som en konsulentservice.«
Interessen for den rigtige pris har naturligvis ikke ændret sig. Men både mødestederne og -bookerne ved, at der altid indhentes tre sammenligelige tilbud, og det har en prisregulerende effekt, fremhæver direktøren.

De vil have noget helt specielt
Mulighederne for at holde et helt specielt arrangement er større end nogensinde. Spændet går lige fra det mest luksuriøse, spektakulære til de skæve, intime mødesteder.

Slottene er altid i høj kurs som mødested, men også her udvikler man konstant sin forretning som for eksempel på Kragerup Gods, der har kombineret de historiske omgivelser med blandt andet en klatrepark med 180 udfordringer på en seks kilometer lang bane.

»Den kæmpe diversitet i mødestederne er også en ny udvikling, vi ser. Mødestederne optimerer virkelig på oplevelsen. På service- og produktinnovation er der sket rigtig meget. De er så fokuserede på, hvad deres dna er i dag og tænker i, hvad er det for en type kunder, de gerne vil have ind,« siger Marlene H. Sylvester-Hvid.

Men når det kommer til det allervigtigste for en god oplevelse af mødestedet har intet ændret sig.
»Maden er stadig det, der optager os allermest. Maden er det, der ubetinget altid bliver svaret mest på i kundevurderingerne efterfølgende. Vi har så meget holdning til maden.«

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *