Skriv for at begynde søgning

Navne Portrætter

For Niels Hald er det en forpligtelse at støtte den lokale idræt

Ejendomsmægler Niels Hald er en af hovedstadens største ejendomsmæglere. Han startede i 1973 på kanten af et køkkenbord, men har i dag 13 boligbutikker og over 100 ansatte. I alle årene har han støttet den lokale idræt.

Der er masser af liv og smil bag brilleglassene hos ejendomsmægler Niels Hald.
Hans jyske opvækst tro er der ikke meget praleri bag hans ord, men så siger vi det: Niels har haft en forrygende karriere i branchen, og i dag er han en af de allerstørste ejendomsmæglere i hovedstadsområdet.

Han skal tænke sig grundigt om, denne solklare middag, hvor han over en skål med Caesar Salad på en café skal fortælle om sit engagement i den lokale idræt.
Han kan faktisk her fra sin plads kigge direkte over på et lokalt reklameskilt, hvor hans navn står i forbindelse med KSF’s atletikklub på Østerbro Stadion.

For hans engagement er ikke i topidræt, ikke i Parken med slipsedrengene fra FCK og dyre middage og vine til Champions League – næh, Niels støtter de små klubber som fodboldklubberne FA 2000 på Frederiksberg, B.93 på Østerbro – og B.1908 og Fremad Amager på – ja, gæt selv. Små og små: FA 2000 og B.93 er medlemsmæssigt blandt de største i Danmark, men i tabellen er klubberne placeret i henholdsvis Danmarksserien – og i nedrykningsspillet i 2. division.

Filosofien bag sponsorater
Men det er netop filosofien bag Niels Halds store og mangeårige engagement i den lokale sport i de områder, hvor han har butikker.
»Jamen, hvorfor har vi gjort det? Man har jo næsten en forpligtelse til det, ikke? En forpligtelse til at støtte den lokale idræt, når man driver virksomhed i området.«

Omkring værdien af sine lokale sponsorater, der også omfatter anden form for idræt end fodbold, f. eks. atletikklubben KIF på Østerbro, siger Niels Hald, at pleje af netværket er noget af det vigtigste. Det er først og fremmest her, at man får noget for sine penge.
»Gennem årene har der været rigtig mange henvendelser fra mange idrætsforeninger og klubber, der alle har søgt om et sponsorat. Vi har naturligvis ikke kunne imødekomme alle disse henvendelser, men jeg har altid undersøgt mulighederne for at netværke i forbindelse med sponsoraterne.«

Niels Hald nævner også, at han har set en forretningsidé i at være med blandt sponsorerne i de lokale klubber.
»Selv om klubberne måske ikke tilhører eliten i dansk fodbold, så har de jo alligevel et netværk af forskellige mennesker i de lokale samfund. Og jeg tror og håber da også på, at vores navn springer frem, hvis folk skal købe eller sælge en bolig, og deres børn netop har deltaget i et fodboldstævne som ’Niels Hald Cup’,« siger den erfarne ejendomsmægler.

13 boligbutikker og 100 ansatte
Niels Halds første boligbutik så dagens lys på kanten af et køkkenbord i hjemmet på Kastrupvej i 1973.
Senere fik han hovedkvarter på Sundbyvester Plads, hvor Niels Hald stadig har sit skrivebord.
Han læser og besvarer e-mails til sidst på formiddagen, hvorefter han kører ud til firmaets bogholder, der holder til på kontoret på Godthåbsvej.

Så skrives der under på diverse regninger – og dermed er arbejdsdagen slut for den snart 77-årige Niels Hald, hvis søn Torben i dag er øverste mand og CEO for Niels Hald Danbolig.
Niels Hald har gennem årene åbnet hele 13 boligbutikker samt et salgs- og projektcenter i hovedstadsområdet, hvis man da regner Roskilde med.

Han har fire butikker på Amager, tre på Østerbro, tre på Frederiksberg – og tre i Roskilde. Heri er inkluderet en afdeling for projektsalg på Østerfælled Torv på Østerbro.
Niels Hald Danbolig beskæftiger i dag mere end 100 mennesker.

God mening at støtte lokalt
Og det kan give god mening at støtte den lokale sport.
Det siger sponsoreksperten Thomas Badura fra SponsorPeople.
Han siger, at der er utroligt vigtigt først og fremmest at definere sin målgruppe og at konstatere sin egen formåen, før man kaster sig ud i et sponsorat.

Omvendt siger han også, at man også for mindre beløb kan få udbytte af et sponsorat på f.eks. 5.000, 10.000 eller 15.000 kroner.
»Medieeksponeringen, som man får, hvis man er sponsor for en sportsudøver eller et hold på topniveau sammen med hospitality er ikke nødvendigvis det rette for alle sponsorer,« siger Thomas Badura til Erhverv København.

»Det kan give god mening at være meget tæt på sin målgruppe ved et sponsorat i en mindre forening,« tilføjer han.
Der findes ikke umiddelbart nogen statistik over, hvilke sportsgrene i Danmark, der tiltrækker flest sponsorkroner, en sådan opgørelsen er også vanskelig, fordi tilskuddene arrangeres på højest forskellig vis.
Men i følge en uofficiel opgørelse er fodbold og håndbold ikke uventet de sportsgrene, der trækker flest sponsorkroner efterfulgt af golf, badminton, cykling og ridning.

Af Finn Edvard
erhverv.redaktion@minby.dk

 

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *