Skriv for at begynde søgning

Branchenyt INDBLIK Seneste nyt

Gode mavefornemmelser kommer på finansloven

Regeringen vil afsætte 40 millioner kroner over de næste fire år til at fremme visionen om at gøre Danmark til et globalt centrum for gastronomi.

Den gastronomiske guldåre, som fremadstormende kokke og fødevarerproducenter gav puls for 15 år siden, får nu en ekstra vitaminindsprøjtning. Regeringen sætter kontant handling bag visionen om at gøre Danmark til et globalt centrum for gastronomi ved at afsætte 40 millioner kroner på finansloven over en fire-årig periode. Det sker for at fremme nogle af de anbefalinger og indsatser, som i februar blev præsenteret i det såkaldte Gastro 2025-udspil, udarbejdet af 19 eksperter fra den gastronomiske verden.

I den gastronomiske superliga

»Det er lykkedes at skabe os en identitet som et land i den gastronomiske superliga. Som regering vil vi gerne være med til at anerkende denne indsats, og derfor vil vi gerne styrke indsatsen for at gøre dansk gastronomi mere interessant både i Danmark og i udlandet. Gastronomien kan være med til at skabe arbejdspladser i Danmark igennem både turisme – og fødevareerhvervet. Det er en udvikling, som kommer alle danskere til gode,« siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen i en pressemeddelelse.

De øremærkede gastro-millioner forventes desuden at kunne forstærke incitamentet for mange producenter og landmænd til at raffinere deres produkter og til at sætte Danmark på spisekortet internationalt, vurderer ministeren.

Gastro 2025 indeholder en række anbefalinger og konkrete forslag til indsatser, som forholder sig bredt lige fra historiefortællingen om dansk gastronomi til eksport, turisme og indsatser der kan nedbringe madspild, højne gode måltidsvaner og lokale madoplevelser.

Og puljen falder ikke overraskende i god jord, hos Peter Kreiner, formand for teamet, der udarbejdede Gastro 2025.

»Jeg er glad for at regeringen afsætter 40 millioner kroner, da det er første gang regeringen afsætter midler på finansloven til gastronomien. Der kunne sagtens bruges flere ressourcer, men det er et flot skridt i den rigtige regning,« svarer han i en mail til avisen.

Gastronomisk akademi

Et af initiativerne er etablering af et gastronomiakademi, som skal stimulere nye talenter til innovation og samarbejde samt være et sted, hvor etablerede kræfter søger ny viden om måltidstrends, teknikker og metoder. Akademiet skal også sætte Danmark på verdenskortet som et centralt sted at søge viden om gastronomi og være med til at sikre at den gastronomiske scene i Danmark fortsat udvikles og styrkes.

Blandt de mange anbefalinger Team Gastro kom med, har formanden, der til dagligt er CEO i Noma, et særligt fokus på, hvordan han gerne ser puljemidlerne prioriteret.

»Vi havde mange gode forslag og initiativer i vores rapport, men det er klart, at fra min stol ønsker jeg at prioritere selve gastronomien og de initiativer, der er tættest forbundet hermed, det vil sige kokkene og restauranterne.«

facts
Om gastronomiens betydning
29 Michelin-stjerner har danske restauranter opnået i 2017, hvilket gjorde os til førende i Norden
29,7 % steg restaurant-erhvervets omsætning med fra 2008 til 2015
43 % af de udenlandske turister fremhæver gode danske spisesteder som én af årsagerne til at vælge Danmark som rejsemål
97,5 milliarder kroner var turisterne samlede forbrug i 2015
118.000 arbejdspladser er turismen samlet set med til at skabe i Danmark
140.000 personer var i 2013 beskæftiget inden for fødevareerhvervet
Dertil kommer 33.000 fuldtidsbeskæftigede restauranter, catering og lignende i 2013
Eksporten af danske fødevarer udgjorde i 2016 108 milliarder kroner
1 krone investeret i markedsføringskampagner medvirker i gennemsnit til at skabe 17 kroner i turismeomsætning, når VisitDenmark og deres partnere investerer i kampagnerne
Kilde: Team Gastros anbefalinger. Et arbejde der blev igangsat af Miljø- og fødevareministeren i 2016.

Visionen i Gastro 2025, som blev præsenteret i februar.

At være et globalt centrum for gastronomi betyder, at vi i Danmark aktivt anvender gastronomi til at løfte ambitionen om, at flere mennesker skal kunne spise bedre – både i Danmark og i udlandet.

I 2025 skal den danske madkultur skabe ekstraordinær opmærksomhed og oplevelser for danskere, vores udenlandske gæster og forbrugere fra resten af verden baseret på bæredygtige principper.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *