Skriv for at begynde søgning

Branchenyt Seneste nyt Tendens

Historisk udbud af butikker

Modsat kontor, produktions- og lagerlokaler, så har hovedstadsområdet ikke set et større udbud af butikslokaler i 16 år, viser nye tal. Højkonjunktur, nethandel og benhård konkurrencer er nogle af forklaringerne.

Det økonomiske opsving har bidt sig fast, beskæftigelsen er rekordhøj, og antallet af udbudte kontorer samt lager- og produktionslokaler er det laveste i otte-ti år. Alligevel er der sket en stigning i andelen af udbudte butikslokaler de seneste kvartaler, ikke mindst i Region Hovedstaden, som også omfatter Københavns omegn og Nordsjælland. Det viser tallene i det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet af Dansk Ejendomsmæglerforening i samarbejde med erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk og Ejendomsforeningen Danmark, som repræsenterer ejere, udlejere og administratorer af ejendomme.

»På landsplan er 6,2 procent af butikslokalerne udbudt lige nu, og det er den højeste andel i tre år. Tallet er endda kun en anelse lavere end fra 2012-15, da allerflest butikslokaler var udbudt. Udviklingen har været mest udtalt i Region Hovedstaden med lidt over en fjerdedel af samtlige butikskvadratmeter i landet: Her er 4,8 procent af arealerne udbudt i øjeblikket, og det er faktisk det højeste, vi har kunnet registrere i regionen i 16 år, vi har data fra,« siger Mette B. Dehn, presseansvarlig for Ejendomtorvet.dk, i en pressemeddelelse.

Trods den seneste stigning har hovedstadsregionen dog fortsat den laveste andel udbudte butikslokaler blandt landets fem regioner.

»Stigningen i udbuddet af butikslokaler hænger blandt andet sammen med højkonjunkturen, som har betydet, at der er kommet flere nybyggede og nyudviklede ejendomme på markedet. I København by og Københavns omegn er omkring 11 procent af de udbudte således nybyggeri. Det afspejler, at mange tør bygge nyt på grund af de gode tider,« siger Mikael Hartmann, bestyrelsesmedlem i Dansk Ejendomsmæglerforening og formand for erhvervsudvalget.

Dertil kommer også, at flere supermarkedskæder senest har lukket en del afdelinger, og at mange af disse lokaler er udbudt i øjeblikket.

E-handlen udfordrer

At danskerne i år forventes at e-shoppe for 133,5 milliarder kroner sætter også naturligt spor i de fysiske butikker.

»E-handel har taget en bid af den samlede omsætning. Det har udfordret en del provinsbyer og sekundære beliggenheder i de store byer, hvor det er blevet sværere at opretholde et butiksliv. Desuden er et udskilningsløb i gang inden for dagligvarer og andre områder med hård konkurrence, og der er måske kommet for mange nye butiks-kvadratmeter til. Mange steder klarer detailhandlen sig fint, men andre steder skal tomme butikslokaler nok ombygges til for eksempel spisesteder, klinikker eller boliger. Tilsvarende kan nogle af de tomme bigbox- eller udvalgsbutikker i udkanten af byerne måske bruges til logistikfunktioner,« siger Peter Winther, partner og adm. direktør i Colliers International. jhg

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *