Skriv for at begynde søgning

Branchenyt INDBLIK Seneste nyt Tendens

Kæmpeskibe er en milliardforretning for hovedstaden

Mindst halvanden milliard kroner i omsætning henter hoteller, spisesteder og andre virksomheder fra de store krydstogtskibe på Nordhavn og Langelinie. I år er der ny rekord i antallet af gæster, og udviklingen fortsætter de kommende år, spår eksperter.

Da årets første krydstogtskib lagde til kaj på Nordhavn 30. marts, var det samtidig indledningen til en rekordsæson for København med 875.000 forventede passagerer fordelt på 339 anløb. Og byens sejlende gæster vil kunne registreres på mange kasseapparater i hovedstadsområdet.

»Passagererne skaber omsætning i lufthavnen, på hoteller og restauranter, i Tivoli og andre turistattraktioner samt i detailhandlen. Der er også en mere skjult omsætning hos taxaer, busselskaber og guider og hos underleverandører som værksteder og tankstationer,« siger Claus Bødker, krydstogtchef i turistfremmeenheden Wonderful Copenhagen og leder af Cruise Copenhagen Network.

I 2016 fik Wonderful Copenhagen det internationale analysebureau G.P. Wild/BREA til at kortlægge effekten af kæmpeskibene, og bundlinjen var en omsætning på 1,25 milliarder kroner og knap 1.800 job. Med det forventede rekordhøje passagertal i år svarer det til mindst halvanden milliard i omsætning og 2.100 job (omregnet til helårsstillinger).
Oveni kommer endda en ukendt effekt fra varesalg fra lokale virksomheder til skibene af for eksempel mad, drikkevarer, vand og brændstof.

Fremgang i vente
De kommende år kan effekten blive endnu større for Storkøbenhavn.
»Krydstogtbranchen vokser meget kraftigt i disse år. På globalt plan er 106 skibe til en værdi af 60 milliarder dollar i ordrebøgerne – det højeste nogensinde. Krydstogter bevæger sig fra at være niche til at være mainstream. I øjeblikket er gennemsnitsalderen for en passager 50 år, og det falder hele tiden. For eksempel har Disney-koncernen store skibe med plads til 1.000 børn,« siger Claus Bødker.

Efter få års pause på grund af færre norske skibe har krydstogterne i København igen medvind, og 2018 sætter ny passagerrekord. Grafen viser antallet af passagerer pr. år. Kilde: Wonderful Copenhagen

Branchen er også præget af stadig større skibe: Siden 2000 er det gennemsnitlige antal passagerer næsten tredoblet til 2.044 ifølge Claus Bødker.
Wonderful Copenhagen har sideløbende arbejdet på at forlænge sæsonen, så der bliver plads til flere skibe – dels på den 1,1 kilometer lange krydstogtskaj, som åbnede på Nordhavn i 2014, dels på Langelinie, som stadig er i brug. I år løber sæsonen til 31. oktober eller 215 dage mod 170-190 dage de foregående år. Desuden kigger syv kæmpeskibe forbi i julen – det højeste antal i seks år.

Knudepunkt for skibe og fly
København nyder godt af sin beliggenhed, der gør byen til et knudepunkt for rejser både i Østersøen og i Skandinavien. Samtidig betyder det store rutenet til lufthavnen i Kastrup, at mange krydstogter begynder og slutter her, fordi passagererne let kan flyve til og fra byen.
Det giver en ekstra gevinst, fordi en indflyvende krydstogtgæst typisk forlænger besøget i København med to et halvt døgn, viser analyser fra Wonderful Copenhagen.

Det er da heller ikke tilfældigt, at organisationen glæder sig over de store vækstplaner i lufthavnen. Hvis de føres ud i livet, betyder det flere ruter og dermed lettere og hurtigere adgang for endnu flere krydstogtrejsende.

Metro til kajen
Den største omsætning fra krydstogtgæsterne går til hoteller og restauranter, og brancheforeningen Horesta jubler over tre år med fremgang – efter et kortvarigt dyk på grund af færre ture mod de norske fjorde.

»Stigningen er rigtig positiv og hænger blandt andet sammen med, at flere har fået råd til at tage på krydstogt. Desuden har København fået et godt brand i udlandet og rider stadig på Noma-bølgen,« siger Karen Nedergaard, formand for Horesta i Region Hovedstaden og medejer af de familiedrevne Vesterbro-hoteller Absalon og Andersen.

På hendes ønskeliste på vegne af krydstogtturisterne står flere tax­aer og en forlænget metro. Selv når Nordhavnsmetroen åbner i 2020 med endestation ved Orientkaj, vil der være næsten tre kilometer fra kaj til metro. Begge ønsker bliver delt af Claus Bødker fra Wonderful Copenhagen, og der ligger allerede projektskitser om at forlænge den kommende Nordhavnsmetro med fire stationer, men foreløbig er der ingen konkrete planer.

Omkring 75 procent af krydstogtskibene i København sejler rundt i Østersøen, mens 25 procent ifølge krydstogtchef Claus Bødker fra Wonderful Copenhagen sætter kurs mod de norske fjorde og fjelde.
I år ventes skibe med 875.000 passagerer at aflægge hovedstaden besøg, mens en række byer får i alt 250.000 rejsende som gæster. Det gælder Skagen, Aalborg, Aarhus og Fredericia i Jylland og Kalundborg, Hundested og Helsingør på Sjælland. Desuden er Rønne stop på mange østersøture.

FACTS
København som krydstogtmål:
875.000 ventede passagerer i 2018 – ny rekord
Yderligere fremgang i vente de kommende år
Skibene bliver større og større – og mange er i ordrebøgerne
Langt de fleste krydstogtgæster er briter, tyskere og amerikanere
Jobeffekt: mindst 2.100 arbejdspladser
Afledt omsætning: mindst 1,5 milliarder kroner
Gavner fx hoteller, spisesteder, attraktioner og taxabranche
København ligger godt på ruter i Østersøen og i Skandinavien
Mange flyruter til København, kort afstand til lufthavn
Branchen ønsker flere taxaer – og metro til krydstogtkajen på Nordhavn

Af Nils-Ole Heggland
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *