Skriv for at begynde søgning

Seneste nyt VIRKSOMHEDER

KLS PurePrint: “Det sekund, vi ikke satser på bæredygtighed, så er vi væk”

For godt ti år siden traf trykkerivirksomheden KLS PurePrint et valg. De ville satse alt på at blive en fuld bæredygtig virksomhed. Det skete med kniven for struben, og det måtte bare briste eller bære.

Græsset er højt hos KLS PurePrint. Og det er ikke fordi, gartneren har sovet over sig. Nej, det er et aktivt valg fra trykkerivirksomheden, som det seneste årti har været igennem en komplet grøn omstilling.

»Vi er ude i et projekt med Danmarks Naturfredningsforening, hvor vi forsøger at tiltrække flere insekter og sommerfugle ud til erhvervsområder ved at lade vores græs gro. Når man vælger at satse alt på bæredygtighed, som vi har gjort, så er det hele vejen, og det gennemsyrer hele virksomheden,« fortæller Kasper Larsen, kommerciel direktør, medejer og fjerde generation i trykkerivirksomheden, inden han tager os med tilbage til dengang den grønne omstilling startede for KLS.

»Virksomheden blev stiftet helt tilbage i 1946. Men i 2007 fik vi en professionel bestyrelse, og for at sige det lige ud – vi var pivpressede. Vi kiggede lige ind i et marked, der kun udviklede sig nedad. Digitaliseringen tog over, produktionen blev flyttet til udlandet, og der var generelt en masse trusler i trykkerimarkedet.«

Sammen med resten af ledelsen tog han af sted en weekend for at udvikle en helt ny strategi for virksomheden.

»Der var ikke rigtigt nogen i branchen, der var på miljø-agendaen, så den havde vi oppe at vende til langt ud på natten. Og vi endte så også med at beslutte, at vi skulle være Skandinaviens grønneste trykkeri. Vi skulle være CO2-neutrale, og vi skulle spare 20 pct. på vores energiforbrug samt have el-biler indenfor tre år,« siger han og ryster lidt opgivende på hovedet med et skævt smil.

»Så sad vi der mandag morgen og kiggede på hinanden og tænkte; okay, hvordan gør vi så det?«

Ikke overbevist

For KLS handlede det i høj grad om at redde virksomheden, men det ville være fantastisk, hvis de samtidig kunne redde miljøet, fortæller Kasper Larsen.

»Jeg var ikke overbevist til at starte med. Knud Erik, min farbror, tredje generation, var allerede overbevist. Da vi kommer ud til reklamebureauet med vores ide, får vi af vores reklamemand at vide, at han ikke rigtig synes, at det kom fra hjertet. De andre var helt overbevist om behovet for at kæmpe for miljøet, men jeg var der måske ikke helt. Så han rejste sig, gik op til bogreolen og hentede en 400 siders miljørapport fra FN, som han gav mig med hjem,« siger Kasper Larsen og fortsætter:

»Så vi blev lige forsinket i tre måneder, mens jeg fik tygget mig igennem de 400 sider. Og der fandt jeg jo så ud af, hvor alvorlig situationen omkring miljøet er. For mit vedkommende kom det til at betyde, at det virkelig gav mening. Jeg troede jo, at vi blot skulle have et grønt logo og et smart payoff. Men vi blev enige om, at det måtte briste eller bære, og nu gjorde vi det simpelthen.«

De næste tre år blev en hård kamp for KLS. Ikke nok med at finanskrisen rasede, så bukkede trykkerivirksomheder under på stribe i et trægt marked, men i Hvidovre begyndte resultaterne at vise sig.

Kæmpe chance

»Vi havde den luksus, at det ikke gik godt, da vi startede. Hvis forretningen kører, så vipper du jo ikke båden. Så gør man, som man plejer, og pludselig har en konkurrent overhalet dig indenom. Vi var mere klar til at sige, nu gør vi det her. Da vi lavede strategien i 2007 var der over 2000 trykkerier i Danmark, i dag er vi under 100,« siger Kasper Larsen og slår fast:

»Vi havde definitivt ikke været her, hvis vi ikke havde satset på det her.«

KLS fik på de første tre år med hjælp fra Erhvervsstyrelsens initiativ om grøn omstilling implementeret en række tiltag, som blandt andet skar det samlede energiforbrug ned med 16 pct. Derudover investerede virksomheden i landets første el-lastbil, en vindmølle i baghaven, der sørgede for at dække det samlede el-forbrug og dermed gjorde virksomheden CO2-neutral, og ledelsen skiftede til elbiler. I dag har KLS PurePrint udelukkende el-biler.

»Har det været mere bøvlet? Ja. Har det kunnet betale sig? Ja,« siger Kasper Larsen, hvis største post, når det kommer til biler, er sprinklervæske. Faktisk har han regnet på det og for hver bil, KLS PurePrint har skiftet til elbil, har der været en besparelse på 21 pct.

Cradle-to-cradle

I 2015 kom næste store gennembrud, da den første 100 pct. nedbrydelige tryksag blev produceret. Det var en plakat til Carlsberg, som stadig hænger i en ramme på kontoret. Forud var gået en lang proces med at udvikle et bionedbrydeligt materiale, som også var med til, at KLS PurePrint som det blot andet trykkeri i verden opnåede cradle-to-cradle certificering. Der er kun tre trykkerier i verden, der har opnået at blive godkendt til det internationalt anerkendte certifikat.

»Vi tror helhjertet på, at det her er en kæmpe chance for dansk erhvervsliv. Vi skal ikke være de billigste, vi skal ikke konkurrere med Kina på at lave de værste skodprodukter billigt. Vi skal kunne lave de bedste produkter, med den højeste standard, med den højeste sikkerhed.

Dagsordenen hos forbrugerne er på det her. Forbrugerne vil ikke have kemikalier. Forbrugerne er meget bevidste om klimaforandringer, så vi er som virksomheder bare nødt til at tage det her mega-alvorligt,« siger Kasper Larsen og fortsætter:

»Vores vision er, at vi vil være verdens grønneste trykkeri, og det er jo umuligt at måle på, men skulle der være nogen, der gør det bedre end os, så har vi ikke gjort det godt nok. Vi skal være med helt fremme på bæredygtighed – hele tiden. Det er meget mere end bare tryksager. Det sekund vi ikke satser på bæredygtighed, så er vi væk.«

Af David Foli

erhverv.redaktion@minby.dk

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *