Skriv for at begynde søgning

PANELET

Klumme: Greenwash kan slå bunden ud af små virksomheder og start-ups

Det er svært at åbne en avis eller kigge sit feed igennem uden at blive mødt af ord som klimakrise, bæredygtighed, oversvømmelser og krav om handling nu.

Det er der heldigvis også flere og flere forbrugere og virksomheder, der tager action på, men vi oplever også det modsatte: At flere virksomheder bruger bæredygtighed som et kommunikationsgreb uden at gøre så meget andet end at snakke. Det kaldes greenwashing og er et begreb, vi alle skal lære at håndtere.

De fleste af os har stået med et produkt, der oser af god samvittighed: Farven på emballagen er genbrugsagtig brun og pyntet med blomster og fine ord som naturlig og organisk. Måske er den oven i købet mærket med noget, der til forveksling ligner et mærke, vi kender.

I en travl hverdag er det så nemt at blive forført, fordi vi gerne vil handle i overensstemmelse med vores grundlæggende værdier. Når det skal gå hurtigt, opdager vi først for sent eller slet ikke, at produktet er alt andet end naturligt og organisk.

Begrebet greenwashing er ikke nyt. Det nye er, at virksomheder over en bred kam bygger sin markedsføringsindsats op på indhold, der ikke stemmer overens med den faktiske miljøindsats.

Jeg oplever i stigende grad, at små virksomheder og start-ups bliver kontaktet af store koncerner, der ønsker at lukrere på deres produkt ved at købe ind i den gode historie og markedsføre den gennem egne kanaler. Uden at gøre meget andet end at videresælge produkter fra en ansvarlig virksomhed. Det er også greenwashing.

For det der sker er, at forbrugerne læser koden: Her kan jeg købe et bæredygtigt produkt, ergo må virksomheden, der markedsfører produktet, også være bæredygtig.

Og hvad så, tænker du måske: Er det ikke bedre, at netop dette produkt bliver solgt til fordel for et mindre bæredygtigt ét af slagsen? Og er det ikke det, der skal til – at store hjælper små i gang ved at tage deres produkter ind i sortimentet?

Jo! Men det skal ske på et transparent og ærligt grundlag, hvor den store koncern er helt åben og ærlig omkring, at dette produkt ikke repræsenterer hele virksomheden og så fokusere på det, den rent faktisk gør: Måske at give plads til virksomheder med et bæredygtigt DNA for netop at hjælpe dem i gang.

Alternativet er, at de mindre virksomheder med et stærkt DNA uden muskler kan blive kvalt af mainstream (mis)markedsføring.

De 17 verdensmål er kommet som en kæmpe gave, og har givet virksomheder, politikere og hele samfundet et redskab og pejlemærke at navigere efter i deres egen proces mod en mere ansvarlig omlægning af drift og produktion.

Men verdensmålene må aldrig blive det kommunikationsgreb, du hænger din virksomhed op på: »Vi arbejder med mål nr. 12 – ergo er vi en bæredygtig virksomhed«. En virksomhed kan aldrig blive bæredygtig – der kan træffes bæredygtige valg.

Som forbruger og virksomhed kan du altid gå efter miljømærkerne og tredjepartscertificeringer. Og de er guld værd for os alle – men langt fra nok. Dels er mængden af mærker eksploderet, og det er svært for de fleste at gennemskue, hvad de enkelte mærkninger betyder i praksis. Dels er det ressourcekrævende for især de mindre virksomheder at blive certificeret, og ofte koster det rigtig mange penge.

I praksis betyder det, at virksomheder med et stærkt fokus på fx bæredygtig produktion bliver pålagt en ekstra byrde, når de driver ansvarlig virksomhed. I modsætning til virksomheder, der ikke skænker miljø og mennesker mange tanker, og kan fortsætte med at svine, uden at dette dybest set koster en krone.

Derfor bør vi indføre et system med omvendt bevisførelse. Virksomheder, der fortsætter med at producere som altid, skal mærkes med sort, sortere, sortest.
Sat på spidsen – jeg ved det. Men som talerør for mere end 170 virksomheder, der på grundlæggende parametre er født med et bæredygtigt DNA, er det håbløst at se, hvordan de kæmper med bevisførelsen og samtidig skal stå til mål, hvis der er områder, de endnu ikke er skarpe på.

AF PIA RATHSACK

/ stifter af GoGreen Danmark
/ GoGreen Danmark bygger bro mellem bæredygtige virksomheder og det voksende antal forbrugere, der vil tage ansvar for mennesker og miljø.
/ Netværket består af virksomheder på tværs af brancher og størrelse og tæller i dag mere end 170 virksomheder og kommuner. Netværket støtter godt op om kommunernes arbejde med De 17. Verdensmål og CO2-reduktion, fordi virksomheder og borgere er vigtige brikker i at nå klimamålene.
/ Udover netværksmøder i København og Aarhus udgiver GoGreen Danmark fysiske byguides og står bag app’en ‘GoGreen Guide’.

Skriv en kommentar