Skriv for at begynde søgning

Branchenyt INDBLIK Seneste nyt Tendens

København er blevet storby på 1. klasse

København er de senere år blevet attraktiv for endnu flere internationale brands som Prada, Hermés og Chanel. High-end-butikkerne styrker profilen som storby og højner niveauet i den øvrige del af detailhandlen, mener detailhandelsekspert. Men byens positive udvikling kunne udvikles til endnu mere, lyder det fra direktøren for 275 citybutikker.

De store internationale brands har for alvor fået øjnene op for København i de senere år. De eksklusive, internationale brands som Prada, Louis Vuitton, Hermés og senest Chanel, som åbnede på Kongens Nytorv med lang kø foran butikken i april, kan føjes til listen, der blandt andet også omfatter Burberry, Bottega Veneta, Mulberry og Saint Laurent. København er kommet på verdenskortet inden for de seneste tre-fem år og er som storby blevet interessant som udstillingsvindue for de internationale brands.

»Når vi siger New York, Paris, London og Milano, så er man også nødt til nævne både København og Stockholm i den sammenhæng. Den udvikling er især kommet de senere år,« siger detailhandelsekspert Bruno Christensen.

John Hansen, direktør for 275 citybutikker i KCC, København Commerce & Culture, uddyber:»Vi er en åben, venligsindet by, og vi modtager med glæde de nye tiltag. Og så kan de (de internationale brands, red.) se, at de, der åbner, kan få succes. Vores vækst inden for krydstogtskibe er også med til at trække nye kunder ind, og de nye ruter til Kina, hvor der bliver flere og flere flyvninger hver uge, trækker mange kinesere til, som bruger rigtig mange penge og kun vil have mærkevarer,« siger John Hansen.

For de udenlandske turister er det et must at kunne finde et godt udvalg af high-end-butikker.
»For at blive regnet som en rigtig storby er det nærmest blevet en hygiejnefaktor, at man har en stor andel af high-end brands. Det gælder både på modesiden, men også for hoteller. Så det at man i en by, som en del af sin branding, gerne vil opfattes som attraktiv, ja så hører den type butikker med,«siger Anders Rosbo, kommunikationschef i VisitDanmark.

Og selv om folk står i kø i sommervarmen udenfor butikker som både Louis Vuitton og Gucci på Strøget, så har direktøren for de 275 butikker i indre by ikke nogen indsigt i, hvordan omsætningen følger med opmærksomheden i byens fashionable butikker.

Men indtil efteråret 2017 var John Hansen COO i Illums, som har tiltrukket flere af de internationale brands som lejere.

»Jeg har været med til at åbne Ferragamo, Saint Laurant, Touch, Celine, Burberry, Prada og Balanciaga og der må jeg sige – at jeg er overrasket over de tal, der kommer ud. På den positive måde, altså.«

Flere store butikker
Generelt går udviklingen i København mod færre, men større butikker i Indre By.
»Når de store internationale mærker laver flagship-stores, laver de dem jo ikke på 20 kvadratmeter. Den tendens vi ser med flere store, spændende mærker i København er med til at skabe større forretningsoplevelser. Og med det i mente, så skal vi være opmærksomme på, at hvis vi bliver ved med at omdanne butikker af en vis størrelse til caféer og restauranter, så kan man ødelægge et balanceret mix af butikker og vandhuller i byen,« siger John Hansen.

Det gælder også variationen i butikker, fremhæver han.
»De små butikker skal man også sørge for at værne om. Jeg vil nødigt gå en tur på Strøget og ikke finde Randers Handsker. Dem skal man sørge for, at man ikke skubber væk.«

De højner niveauet
Butikkerne med de store internationale brands har en positiv afsmittende effekt på den øvrige detailhandel i city, vurderer Bruno Christensen.

»De har den virkning, at de er med til at trække den danske detailhandel op på et højere niveau, produktmæssigt og i butiksindretning og service. Her kommer de internationale kæder med at højere niveau, og København ville være dårligere stillet uden dem. Set med forbrugerøjne får vi en større mangfoldighed, vi får en mulighed for at vandre i internationale detailister, og det gør jo København til et mere attraktivt shoppingområde, end hvis de ikke havde været der.«

På skyggesiden er en risiko for, at butikkerne med luksusbrands presser huslejepriserne i vejret. Det kan betyde, at de mindre specialforretninger henvises til sidegaderne.
»En gade, der måske ikke før var så attraktiv, bliver så måske samlingssted for en række små butikker. Man flytter væk fra de dyre beliggenheder, og så opstår der i stedet liv i nogle nye gader,« spår Bruno Christensen.

Tid til action
Ifølge direktør John Hansen må byens positive tiltrækning på high-end-butikker på ingen måde få KCC eller Københavns Kommune til at læne sig tilbage. Der er stadig rigtig mange opgaver at tage fat på i det samarbejde.

»Truslen er, hvis Københavns Kommune ikke tager erhvervskasketten på over for forretnings- og restaurationsmiljøet i København. Det ser jeg som den største udfordring, og vi har manglet nogle politikere, der gør det 100%. Jeg fulgte meget valget til Borgerrepræsentationen i efteråret. Jeg hørte én politiker udtale sig om erhvervslivet, ellers var der ingen, der kommenterede det,« siger han og fortæller med frustration om foreningens oplæg til udvikling af Copenhagen Christmas, en samlet strategi for byens kvarterer og international markedsføring overfor investorer, som han oplever, at ingen tager politisk ansvar for at følge til dørs med handling:

»I detailhandlen mangler vi at mærke en kommune, der vil os, for det mærker man ikke i dag. København har stadig masser af potentiale, vi kan samarbejde om.«

Af Jeanette Hougaard Gram
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *