Skriv for at begynde søgning

KARRIERE Ledelse Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Ledere skal ud af hjørnekontoret

Virksomheden InterMail fra Hvidovre har igennem de seneste seks måneder gennemgået en kæmpe transformation fra konvolutproducent til fullservice kommunikationshus.

Hvordan ændrer man en anerkendt konvolutvirksomhed til et kommunikationshus på under et år? Det spørgsmål kan administrerende direktør, Anders Ertmann hos InterMail fra Hvidovre svare på. Fra det øjeblik han satte sig i direktørstolen hos InterMail sidste sommer, startede han en omfattende transformation af virksomheden, som hidtil primært havde været en konvolutvirksomhed.

»Vi havde kigget på, hvad der før i tiden blev lagt i konvolutter, og hvad efterspørgslen reelt er i dag, hvor budskaber bliver kommunikeret digitalt. Og min vision har derfor været at transformere InterMail fra en anerkendt konvolutvirksomhed til en moderne, digital kommunikationsvirksomhed,« siger Anders Ertmann, som var nødt til at tage et kritisk blik på sine ledere i processen.

»Man starter altid med at skabe visionen, fastlægge opgaverne og så finde det rette hold til at eksekvere opgaverne. De største udfordringer for InterMail var helt klart, at en række af lederne ikke var dygtige nok og ikke havde de rette menneskelige kvaliteter. Disse ledere skulle først afskediges, før transformationsprocessen kunne påbegyndes. Ledere, der placerer sig i et isoleret hjørnekontor uden føling med deres medarbejdere, inspirerer jo på ingen måde. Tværtimod skaber det utilpashed og en distance, der umuliggør opbygningen af et solidt fundament og en stærk teamånd.«

Fælles vision
InterMail A/S blev etableret under navnet National Papir Industri A/S tilbage i 1977. Frem til 1983 var virksomhedens eneste forretningsområde fremstilling af konvolutter og postemballage gennem dattervirksomheden Konvolutfabrikken Danmark A/S.

I 1983 startede en ekspansion gennem blandt andet opkøb og i 1995 blev virksomheden børsnoteret og skiftede samtidig navn til National Industri A/S.

Efter opkøbet af en række virksomheder frem til 2004, hvor forretningsområderne gradvist blev udvidet, blev det besluttet at ændre selskabets navn til InterMail A/S. InterMails første forretningsområde var fremstilling af konvolutter og postemballage, men efterhånden er forretningsområderne blev udvidet, så virksomheden i dag tilbyder en bred vifte af services inden for avancerede kommunikationsløsninger.

I januar måned blev selve konvolutproduktionen solgt fra, da InterMail indgik en aftale med virksomheden BONG, som overtog alle konvolutaktiviteter.

Det betyder, at InterMail i dag udelukkende beskæftiger sig med rådgivning og produktion af automatiserede løsninger indenfor omnichannel markedskommunikation og relationsmarkedsføring, samt digitale loyalitetsklubber.
»Det kan virke som en lang rejse at gå fra at producere konvolutter til at blive et moderne fullservice kommunikationshus, som fokuserer på at rådgive om forbrugerindsigt, datadrevet marketing og loyalitetsskabende aktiviteter,« siger Anders Ertmann og fortsætter:

»Fra mit perspektiv har det handlet om, at når du som leder tager en beslutning, så eksekverer du. Hurtigt. Vi har tidligere i Danmark og i Sverige haft en tendens til ikke at få fart nok på beslutningerne. Så få fart på dine beslutninger i processen, for beslutningerne bliver sjældent bedre af at vente til i morgen.«

Øget kurs
Og noget tyder på, at InterMail har fat i den lange ende med transformationen fra konvolutvirksomhed til fullservice kommunikationshus.
Direktøren peger således på et generelt mere positivt arbejdsmiljø og fællesskab, men også på en aktiekurs som siden 1. januar 2018 er steget 250 procent, ligesom InterMail har fået 40 procent flere aktionærer sammenlignet med samme periode sidste år.

»Det er jeg ret stolt af,« siger Anders Ertmann.
»Først og fremmest kræver en transformation, at bestyrelsen og direktionen bliver enige om den overordnede retning og rammerne herfor. Jeg har en meget kompetent og dygtig bestyrelse, som har givet mig mandat til at foretage de nødvendige og værdiskabende tilpasninger, « siger Anders Ertmann og fortsætter:

»For mig personligt har processen handlet om synlighed, klar kommunikation og tæt personlig dialog med medarbejderne og kunderne. Det er altafgørende, især når man skal gennemføre en transformation, som den vi er i færd med lige nu. Som direktør skal man ikke gemme sig i busken eller på et hjørnekontor og dirigere tropperne, men derimod være synlig, inspirere og give slip på den fulde kontrol og i stedet fokusere på at lede og være nærværende.«

FACTS

INTERMAIL
InterMail er i dag et digitalt kommunikationshus med 130 medarbejdere, som håndterer alle slags budskaber fra e-mail, push-beskeder i en app, dokumenter i eBoks eller fysisk kommunikation.

Af David Foli
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *