Skriv for at begynde søgning

INDBLIK Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Megafon sorterer de data, vi svømmer i

Med internettet og Big Data svømmer danske virksomheder i oplysninger. Kunsten er at tilføre kvalitet og viden, så dataene kan bruges til at træffe beslutninger, lyder budskabet fra analysebureauet Megafon på Frederiksberg.

For 15 år siden var det store problem at skaffe data. I dag har vi det stik modsatte problem: Virksomhederne drukner i data, så opgaven består i at bearbejde og strukturere data. F.eks kan mange virksomheder og producenter se, hvad kunderne køber, men de ved ikke, hvorfor kunderne køber netop de varer.«

Sådan opsummerer administrerende direktør og indehaver Asger H. Nielsen en af de helt store ændringer for analysebureauer som hans eget Megafon på Frederiksberg.

For ikke så mange år siden levede branchen i høj grad af at indsamle data, f.eks ved telefoninterview. Det blev dog udhulet af internettet, hvor virksomheder lynhurtigt og for næsten ingen penge selv kan indsamle oplysninger. Eller via kundekort, der nøje registrerer indkøb. F.eks har Matas-kæden udstedt over en million kundekort, som sikrer en nærmest ufattelig mængde oplysninger om vores indkøb af shampoo, sminke og sæbe.

»Men kundekortene viser ikke, hvor meget kunderne handler andre steder, og de viser heller ikke, hvad der skal til for at øge omsætningen hos de eksisterende kunder. Den slags kan vi belyse ved kvalitative interview og produkttests, hvor vi har mulighed for at gå i dybden med forbrugernes vaner og præferencer,« forklarer Asger Nielsen.

Han grundlagde Megafon tilbage i 1991, kort efter afsluttede studier på CBS. Firmaet lå et halvt år i Valby, men flyttede derefter til Rosenørns Allé på Frederiksberg og har siden 1998 ligget på Alhambravej mellem Frederiksberg Allé og Gammel Kongevej.

Bombardement på internettet
Megafon har 14 fastansatte og omkring 80 deltidsansatte interviewere – dét tal var langt højere for nogle år siden. Omsætningen er den samme, men i dag udføres meget af arbejdet af computerprogrammer.

Virksomheden er mest kendt for politiske målinger til TV 2 og Politiken og for at kortlægge danskernes holdninger til ulve, grønlandsk selvstændighed og andre aktuelle emner. De målinger får dog kasseapparatet til at klinge langt mindre end de mange – men knap så medieomtalte – opgaver for virksomheder, organisationer og kommuner.

Og pudsigt nok har telefoninterview fået et comeback på trods af – eller måske snarere på grund af – internettets fremmarch.

»I dag bliver folk bombarderet med spørgeundersøgelser på nettet, og det giver en uhyggelig lav svarprocent; ved mange målinger gider 95-98 procent ikke svare. Gennem mange år er danskerne blevet misbrugt, og derfor vender nogle virksomheder tilbage til telefoninterview, for der får man trods alt nogle flere med,« påpeger Megafon-direktøren, som i 2012 modtog Frederiksberg Kommunes Erhvervspris.

Både kvantitet og kvalitet
Asger Nielsen giver to andre eksempler på, at store mængder af data ikke nødvendigvis gør virksomhederne klogere.
»Vi har gennem flere år haft meget præcise tv-metre, som registrerer, hvilke udsendelser danskerne ser. Men der er stadig kun få data om, hvorfor vi ser de udsendelser, vi nu engang ser. Tilsvarende kan bilforhandlere og importører have mange oplysninger fra Big Data om, hvor tit vi er inde på bilmærkets hjemmeside, hvad vi synes om bilmærket og en bestemt model, og hvad vi kigger efter på Facebook og Google.

Men de ved stadig ikke, hvad der skal til, for at vi vælger at købe en ny bil eller skifter præference til et andet mærke eller en andel model.«
Mantraet for Asger Nielsen og Megafon er, at kvantiteten skal suppleres med kvalitet:

»Det er ikke altid, at data giver den rigtige viden. Virksomhederne bliver bombarderet med kvantitative data, men de kvalitative data mangler. Dem kan vi skaffe f.eks ved at dybdeinterviewe folk. Vi gør meget ud af netop at kombinere kvantitative og kvalitative metoder, så vi både får afdækket bredden og dybden.«

FACTS

MEGAFON
Analysebureau grundlagt i 1991, adresse på Frederiksberg siden 1992
Ejet af cand.merc. Asger H. Nielsen
14 fastansatte, 80 deltidsinterviewere
Leverer politiske målinger til TV 2 og Politiken
Har sloganet ’Vi kender danskerne’
Størst omsætning fra virksomheder og organisationer
Modtog Frederiksberg Kommunes Erhvervspris i 2012
Hjælper virksomheder, der drukner i data fra f.eks internettet, men som har brug for kvalitetsdata, f.eks fra dybdeinterview

Af Nils-Ole Heggland
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *