Skriv for at begynde søgning

KARRIERE Min arbejdsdag NAVNE

Min arbejdsdag: Claus Holmbo, lastbilchauffør

Claus Holmbo, lastbilchauffør

Claus Holmbos arbejdsdag foregår for det meste bag rattet i en 19 tons tung Volvo FH 500. Erhverv København har fulgt den 59-årige chauffør på en arbejdsdag.

Fortalt til Martin Sørensen
erhverv.redaktion@minby.dk

04:00
Vækkeuret ringer, jeg svinger benene ud med det samme og sætter kaffen over. Mens kaffen brygger, gør jeg mig i stand og klæder mig på. Jeg tager min første kop kaffe – den er så sort, som den skal være. Jeg smører madpakke. Man bliver ikke specielt sulten af at sidde bag rattet, så jeg spiser ikke så meget i løbet af dagen. I dag består madpakken bare af en formiddagsbolle med ost og skinke og en frokostbolle med skinke og salat. Nu er der liv i kroppen, jeg snupper en mikro-portion havregrød med letmælk.

05:00
Jeg går en tur med min hund Soffi, en dværgschnauzer på fem år. Vi går i et lille kvarter, inden hun bliver fodret og klappet af.

05:17
Jeg sætter mig i bilen og kører til Nymølle Grusgrav, hvor min lastbil er parkeret, når jeg ikke kører. På radioen kører P4 København, så jeg allerede her kan opsnappe eventuelle uheld på vejene. Løbende orienterer jeg mig med vejrudsigter og trafikmeldinger. Når det sner eller er frostvejr, skal jeg møde et kvarter tidligere, så jeg kan nå at salte og sprøjte ladet, så de materialer, jeg kører med, ikke hænger fast.

05:30
Lastbilen, en Volvo FH 500 gennemgås. Jeg kontrollerer alle lygter foran, bagved og i siderne. Jeg starter lastbilen op. Den vejer 19 tons og med fuldt læs 56-58 tons. Når den er oppe i hastighed, så stopper den ikke bare, det er jo som et godstog med enorme kræfter. Jeg triller af sted mod Roskilde Sten & Grus, hvor jeg skal hente harpet muldjord. Det skal jeg fragte til Irma-byen i Rødovre. I dag skal jeg køre tre gange frem og tilbage.

6:05
Jeg kalder op til føreren af gummigeden og vender ’kareten’, så han kan læsse 37-38 tons muldjord. Det tager fem minutter. På vej ud af grusgraven bliver lastvognen nu vejet til 58,4 tons, og jeg sætter kursen mod Irma-byen.

7:00
Ringer til pladsformanden på byggepladsen. Jeg skal høre om tilkørselsmulighederne og hvilken radiokanal, de kører på. Kan jeg mon bakke derinde? Skal jeg forlæns eller baglæns ind? Det er vigtigt, at jeg ved, hvordan jeg kan komme rundt på byggepladserne, det kan være udfordrende at skulle beregne vinkler og svingningsgrader.

9:25
På vejen til min tredje tur til grusgraven bliver jeg vinket ind til siden i en færdselskontrol. Inden jeg startede med at køre lastbil, har jeg været ansat i politiet i 30 år, bl.a. i Københavns Færdselspoliti og som køreprøvesagkyndig. Betjenten, der stopper mig, er en gammel kollega så vi har en hyggelig tone. Jeg viser kørekort, og da det er en spiritusrazzia, skal jeg puste i alkometer. Jeg har ikke pustet siden Politiskolen, det griner vi af. Testen er selvfølgelig negativ, og jeg får lov til at køre videre.

Bo Bech har drevet Restaurant Geist på Kongens Nytorv siden 2010.
Foto: Martin Sørensen

facts

CLAUS HOLMBO
/ Lastbilchauffør hos SCT Transport, entreprenørfirma
/ Tidligere politimand i Københavns Færdselspoliti
/ Bor i Himmelev ved Roskilde
/ Far til tre voksne børn
/ 59 år

Hans største ønske var at se mig køre lastvogn. Det nåede han heldigvis, inden han desværre døde for tre år siden. Nu hænger der et foto af ham her i kabinen for at minde mig om, hvor skrøbeligt livet er.

Claus Holmbo

11:25
Jeg skal overholde kørehviletids-bestemmelserne, så jeg skal holde 45 minutters pause efter at have kørt i 4,5 timer. Jeg planlægger det, så jeg kan holde min frokost og tager mit hvil. Jeg skal være opmærksom på tiden, så jeg ikke bliver fanget på motorvejen af kø eller uheld. Jeg spiser min frokostbolle. Derefter tager jeg mig en power nap i køjen i lastbilens kabine.

12:15
Nu må jeg køre igen de næste 4,5 timer. Jeg ringer op til kontoret og får til opgave at transportere ren jord fra Kalvebod Brygge til KMC i Nordhavnen. Når jeg kører i Indre By, skal jeg holde tungen lige i munden. Jeg er meget påpasselig med at holde øje med cyklerne. Når jeg holder for rødt lys, kan de finde på at ’kravle op’ på kørefangeren. Jeg har seks spejle og tre kameraer, jeg bruger dem alle. Når jeg kører i byzonen i København, tager jeg ikke telefonen, heller ikke selvom firmaet ringer. Den mindste uopmærksomhed er livsfarlig. Efter at lastvognen er blevet læsset med jorden, kører jeg mod Nordhavnen. Jeg kan nå to ture, en runde tager typisk fem-seks kvarter, alt efter om det er myldretid.

15:10
Jeg er færdig i Nordhavnen og rammer igen tæt trafik på turen til Roskilde. Eftermiddagstrafikken betyder, at turen tager halvanden time. Trafikken er ofte skyld i vores lange arbejdsdage.

15:50
Jeg får en sms fra kontoret med næste dags opgaver, jeg besvarer med et ok, det hænger fint sammen. Min far var lastvognschauffør i 50 år, og hans største ønske var at se mig køre lastvogn. Det nåede han heldigvis, inden han desværre døde for tre år siden. Nu hænger der et foto af ham her i kabinen for at minde mig om, hvor skrøbeligt livet er.

16:40
Lastbilen bliver parkeret i Nymølle Grusgrav. Jeg trykker mit førerkort ud og indstiller timeren i lastvognen til automatisk at starte op næste morgen, så jeg møder op til en varm og isfri bil. Jeg udfylder min dagsseddel med mødetid, dagens opgaver og dagens trafik og mailer den til min leder. Så slutter arbejdsdagen og jeg tager min bil hjem.

16:55
Jeg kører ind ad indkørslen og Soffi hopper ind i bilen. Vi kører i Himmelev Skov og går tur i en halv time – det gør vi hver dag.

17:45
Hjemme igen, jeg drikker et krus te, mens jeg ser nyhederne. Jeg fodrer Soffi og laver aftensmad til mig. I dag skal jeg have en burger. Jeg har købt en blandet salat fra Netto, så er der også salat til min frokostbolle i morgen. Jeg har en TV- boks, så jeg optager en del dokumentarprogrammer.

21:05
Soffi og jeg går en lille aftentur, hjemme igen gør jeg mig natklar.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *