Skriv for at begynde søgning

KARRIERE Min arbejdsdag Seneste nyt

Min arbejdsdag: Rebecca Holmegaard, kontrolrumssupervisor

Rebecca Holmegaard, kontrolrumssupervisor

Rebecca Holmegaard arbejder som kontrolrumssupervisor i Metro Service. Hun arbejder i metrohjertet i Ørestaden, lige der hvor de førerløse tog styres fra, og problemerne løses. Linjerne overvåges i døgndrift.

Fortalt til Nanna Boye
erhverv.redaktion@minby.dk

05:15
Vækkeuret i Gentofte ringer. Jeg trykker på snooze-knappen og står op kl. 5.30. Jeg får et bad og kører til arbejde, og nej, jeg tager ikke metroen … jeg tager bilen.
06:45
Jeg ankommer på arbejde. Her får jeg altid morgenmad, boller og vand. Jeg er her altid lidt før, så jeg kan høre, hvordan det er gået om natten.
07:00
Morgenmødet starter præcist. Jeg orienterer om, hvor mange tog der er i gang, og om hvor mange døre der har været problemer med i løbet af natten. Det er vinterferie, så der er sat ekstra mange tog ind i myldretiderne.
08:00
Noget af det første jeg gør, er at tjekke eventkalenderen. Her ser jeg, om der f.eks. er store koncerter i Forum, Arena, DR Koncerthuset eller modemesse i Bella Center, som gør, at vi skal have flere tog eller stewarder ind.
08:45
Møde med driftsafdelingen.
09:30
Jeg opdaterer logbogen. Det sker hver dag, den er fyldt med informationer om togdrift en, blandt andet om, hvor mange tog der er på værksted, og hvor mange afgange der er på en vagt.
10:00
Der er hele tiden småting, der skal laves, mail tjekkes, og da jeg er overordnet, har jeg også samtaler med medarbejderne.
11:20
Københavns Brandvæsen ringer og orienterer om en beredskabsøvelse. Hvis brandalarmen går i gang i metroen, er jeg den første, der får besked.

Rebecca Holmegaard ErhvervKBH Min Arbejdsdag

Arbejdet som kontrolrumssupervisor kræver ro, overblik og når medarbejderne er på vagt, forlader de ikke skærmene. Når der er kaffe- og tissepauser, er der en kollega, der holder øje med skærmene.
Foto: Dan Møller

facts

/ Metro Service driver og vedligeholde Københavns Metro og Cityringen på vegne af Metroselskabet.
/ De vedligeholder og driver 34 togsæt, betjener 22 stationer. 63,5 mio. passagerer kørte med metroen i 2017.
/ Et metrotog har en tophastighed på 80 kilometer i timen og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen.
/ Siden åbningen i 2002 har over en halv milliard passagerer rejst med metroen. I 2019 bliver metroen udvidet med Cityringen og 17 nye stationer.

“Jeg er meget glad for mit arbejde. Det er spændende og lærerigt.

Rebecca Holmegaard

12:00
Når jeg spiser frokost, er der andre, der overvåger skærmene. Jeg ved ikke, hvad jeg skal have, før jeg er i kantinen, men det er altid godt.
13:00
Jeg forbereder tavlen til næste hold, så de bliver orienteret om, hvad der er sket på dagholdet.
14:00
Orienteringsmøde.
14:45
Min afløser kommer, og jeg fortæller om dagens hændelser.
15:00
Min dagvagt slutter. En god dag er, når der kun er små driftsforstyrrelser som døre, der ikke vil lukke. Det sker hver dag. Jeg har heldigvis aldrig oplevet personpåkørsler, men
der er en dag, jeg aldrig glemmer. Det er 1. august 2017. Det er den mest pressede situation, jeg har været i. Der var så stor en teknisk fejl på Christianshavns Station, at vi måtte indstille og omlægge drift en. Det var en teknisk fejl. Vi måtte kalde ekstra teknikere ind, og det blev først løst et par timer senere.Der var fuld knald på i flere timer og fuld fokus på alle 12 skærme. Her fik jeg brug for ro og overblik, og så er det godt at kunne multitaske i sådan en situation.
15:05
Jeg har fri efter en dejlig dag. Jeg kan godt lide mit job, for der er nye udfordringer hver dag. I mit job handler det om at have overblik, struktur og ro. Jeg kobler af i bilen på vej hjem.

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *