Skriv for at begynde søgning

NAVNE Seneste nyt

MØD EN PROFIL: Louis Nielsen-direktør Mads Nygaard

Optikerkæden Louis Nielsen har rundet sin 40 års fødselsdag med svimlende vækstrater. Kæden, der før i tiden kun havde fokus på billige priser, har nu overhalet sine konkurrenter ved konstant at gå nye veje.

Mads Nygaard startede som optikerelev ved Louis Nielsen i 1990. Dengang havde brilleforretningen kun én butik og ingen markedsandele. I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 pct. af det samlede brillesalg i Danmark. Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen

Succesen bunder ifølge direktør, Mads Nygaard, i, at de konstant har formået at forny sig.

»I starten var Louis Nielsen ekstremt prisfokuseret. Det var dét, vi var gode til; at sælge til en lav pris. Men nu er vi blevet gode til at få de andre ting med også. Der er fire parametre, som vi måler på. Det er vores priser, vores service, vores professionalisme og det, der hedder range, som handler om, hvilke brands, man har. Det er de fire vigtige ting, som driver en optikerkæde,« siger Mads Nygaard.

Derudover er Louis Nielsen rykket over i et partnerskab, og det har gjort en stor forskel for virksomheden, forklarer direktøren.

»Det betyder, at vi har partnere ansat i vores butikker. De har købt sig ind og ejer de profitgivende anparter i vores butik, så det vil sige, at alt det, de kan lave på deres bundlinje, tilfalder dem. De er garant for, at vores brand lever derude, og vi leverer de ting, som vi gerne vil levere til vores kunder, nemlig en høj service og kvalitet. De andre kæder arbejder meget mere i gruppetankegang, hvor man har managere. Der har vi partnertankegangen og tror på, at det er den rette vej frem.«

Tæt samarbejde med øjenlæger

I de kundeundersøgelser, som Louis Nielsen bruger til at måle sig på, står det klart, at de både har den laveste pris og den bedste service, oplyser Mads Nygaard. Samtidig er det vigtigt for ham, at professionalismen er helt i top. Derfor har virksomheden koblet en sundhedsydelse på, så deres kunder får en særlig sikkerhed, når de får lavet en synsprøve hos Louis Nielsen.

»Vi samarbejder tæt med uafhængige øjenlæger, som vurderer optikernes billeder, hvis optikeren bemærker, at der er noget, der ikke ser ud, som det bør. Så afgør øjenlægen, hvad der skal ske. Vi bruger det efterfølgende i vores uddannelse, hvor det er den samme centrale øjenlæge, der uddanner vores optikere,« siger Mads Nygaard og tilføjer:

»Vi har faktisk fundet omkring 20, der ville have fået en fatal udgang, hvis man ikke havde fået gjort noget ved det. Det kan være cancer på nethinden eller en svulst, der giver et overtryk. Og vi har fundet et par hundrede, hvor vi har bevaret deres syn, hvor de har haft forhøjet tryk inde i øjet, som er noget, man faktisk ikke selv opdager. Det er en fornyelse i forhold til, hvor vi startede, hvor det kun handlede om lav pris.«

Efterhånden kommer flere og flere konkurrenter til på nettet, men det er ikke noget, der bekymrer Mads Nygaard.

»Det er klart, der er nogle, der begynder at tilbyde kontaktlinser og briller via internettet, og jeg tænker da helt sikkert også, at det på den lange bane bliver mere udbredt, og det er noget, vi er opmærksomme på. Men kigger man på Danmark rent geografisk, er vi ikke et særlig stort land, og der er altid en optiker i nærheden, som man kan tage til. I Danmark er det blevet kutyme at komme ind i optikerforretningerne, hvor det er trygt,« siger direktøren.

Af Julie Stougaard

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar