Skriv for at begynde søgning

PANELET PERSPEKTIV

Nye forretningsmuligheder venter på dig

FNs verdensmål vurderes af skabe nye forretningsmuligheder for 60 mia USD pr år i 2030 i Danmark og dermed en forøgelse af BNP med 15%, hvis vi udnytter det fuldt ud . Globalt snakker vi 380 mio. nye job. Det er for meget til at lade muligheden passere.

60 mia. dollars pr. år i 2030 og 15 procent vækst i BNP. Det er virkelig mange penge.

Så er det oplagte næste spørgsmål som virksomhedsejer er, ’Hvordan får jeg del i dem?’.

For mange virksomhedsledere er en del af verdensmålene allerede noget, de gør. For andre kræver det forandring. For alle er det noget, man skal arbejde med strategisk, for at det rigtig tager fart forretningsmæssigt.

Er der forretning i verdensmålene for dig ?

Når du skal have forretning og vækst ud af FNs verdensmål, skal du arbejde med din forretningsstrategi.

Nu tager vi udgangspunkt i, at det godt kan svare sig, at arbejde med FNs verdensmål. Det kan det, hvis du lige har næsen oven vande og ikke helt kæmper for din virksomheds overlevelse med blikket stift rettet mod næste moms og lønningsdag og likviditeten. Gør du det, så er det måske her i verdensmålene, du skal finde din fremtidige forretningsmodel for at redde virksomheden ved at gentænke den med verdensmålene.

Strategiprocessen

Alle vil fornyelse, men ingen vil forandre sig. Så hvordan får vi skabt forretning ud af det i vores virksomhed, så vi både er bæredygtige forretningsmæssigt pga. vores kerneforretning og fremover også endnu mere konkurrencedygtige ved at bruge og bidrage til verdensmålene ?

Processen kan se ud på flere måder. Her er tre:

1. Den klassiske tilgang er rugbrødsarbejde på den gode måde. Vi gennemgår først verdensmålene. Læser ind på titlerne og delmålene. Skriver alle dem op, vi allerede gør noget med. Skriver dem op, hvis godt kunne gøre noget ved på kort og mellemlangt sigt. Tager et par runder med de forskellige mål og snævrer feltet ind og fokuserer dem på virksomheden. Ser på hvordan vi kan blive lidt tydeligere i vores måde at arbejde på og ikke mindst i måden, vi fortæller om det på i vores markedsføring og branding. Formodentlig skal vi vide mere på basis af data fremover, og formodentlig skal vi være bedre til at arbejde digitalt med både kerneforretningen og markedsføringen. Er I som virksomhedsejere er flest, så er du bedre til din kerneforretning end digital markedsføring, og kan have glæde af lidt hjælp udefra.

2. Som ejer vælger du at støtte en sag, der ligger dit hjerte nær. Det kan være lokale sportshold, fordi du holder af sport, og hele familien træner i dit lokalområde. Det giver også god stemning i dit nærområde, hvis dine kunder er der. Det kan også være Hjerteforeningen, hvis du har haft pårørende med hjerteproblemer, hvilket er både menneskeligt, og forretningsmæssigt giver mening, hvis du arbejder med noget, hvor det kan knyttes til feks familier, ældre, sport, sundhed, kærlighed etc. Du kan også vælge at skille dig ud fra de andre rejsebureauer ved at være det eneste, som støtte børns uddannelse i alle de landsbyer, som gæsterne besøger.

3. Den vilde løsning er at gentænke virksomheden for at gøre verdensmålene til en forretning i sig selv. Altså at rykke fra at arbejde med arkitektur og byggeri til at arbejde med bæredygtige løsninger til byggeriet, eller bygge nye øer ud for København med plads til Co2 neutrale boliger og lokalsamfund. Det kan være indkøbscentret, der i stedet samler genbrug, upscaling, iværksættere, økologiske produkter, hjælp til reparation af cyklen eller syning af tøjet, værksteder og møde og kontorfaciliteter for iværksættere og selvstændige med enkeltmandsvirksomheder.

Hvad skal det kunne?

Skal det ændre produkter og serviceydelser. Skal det ændre markedsføringen. Salgskanalerne og metoderne skal måske ændres. Får vi adgang til nye kunder eller er dette løsningen på at fastholde de eksisterende. Er det måden at tiltrække medarbejdere på. Er det måden at gøre det attraktivt for næste generation af overtage virksomheden eller for andre yngre at købe den.

Verden står overfor et stykke forandringsledelse – vi kommer til at ændre vores vaner, og det er altid lettere sagt end gjort. For alle vil gerne forandring, men ingen har nogensinde sagt, at de gerne vil forandre sig grundlæggende. Forandringsledelse i virksomheder har altid svært, kan erhvervsledere tale med om.

Du kender din branche bedre end alverdens konsulenter. Er der områder, hvor der er forandringer på vej, som du kan være klar til at møde med din virksomhed.

Forandringsledelse for ejerledere

Danmark her flest små og mellemstore ejerledede virksomheder. Her er det ejerlederen selv, der skal gå forrest og selv vise ændringer, hvis virksomheden skal ændre sig. Det skyldes, at virksomheden er bygget op om ejerlederens værdier og arbejdsform.

Det er svært at ændre vaner i en organisation. Der strittes altid imod. Tommelfingerreglen fra projektledelse og forandringsledelse er, at 20% er med på det nye fra starten. 60% ser tiden an og går så med, at det er prøvet lidt af, og man ved, at forandringen ikke går væk, men er kommet for at blive. De sidste 20% kan eller vil ikke med på rejsen. Det er nogenlunde ligesom at varme majskorn for at lave popcorn. Det ved alle nye ledere, der er trådt ind i en virksomhed.

Det ser ud til, at det er store forandringer, vi står overfor. Det er det måske også forretningsmæssigt for din virksomhed. Derfor kan det være på sin plads at indgyde mod og energi til de ledere, der skal i gang. God ledelse er nemlig ikke, at alle skal juble altid. Det giver langt fra altid de bedste resultater for virksomheden. Selv om man som leder så uendelig gerne vil, at alle er glade hver dag, og gerne bekræfter en i at man er ´sød og dygtig´, ´sympatisk og professionel´… Så har Susanne Bier engang sagt i en bog om ledelse, at det ikke i sig selv skaber den bedste film, at skuespillerne er glade.

For nogle er det netop nogle af de processer for forandringer, der her er beskrevet, som får medarbejderne til at forblive motiverede og loyale.

Andre markeder er barske, og der er små marginaler.

Nogle virksomheder behøver et såkaldt turn-around.

Måske er det netop det, verden har brug for. Tag bacon, røde bøffer, lækre biler, nyt tøj, store huse og altid tændte computere fra folk, og se om de jubler. Tag retten til at få så mange børn, som man ønsker fra folk i alle lande. Det bliver politikerne ikke genvalgte med høje personlige stemmetal på. Ikke på den korte bane i hvert fald. De tilsvarende tiltag i virksomheder, vinder lederen ikke på. Så det er en svær ledelsesopgave, hvis det kræver store forandringer.
Men fortvivl ikke. Min erfaring fra ejerledede små og mellemstore virksomheder i Danmark siger mig, at for langt de fleste, er det til at gå til. Bare allier dig med nogle der kan arbejde med verdensmålene, og ’spis elefanten i små bidder’. 60 mia. USD eller 15 procent vækst er guleroden.

Kilde: ’Better Business Better World’, The Business and Sustainable Developmenr Commission, 2017. ‘A World of Opportunities for Danish Businesses’. Dalberg for the Ministry of Foreign Affairs, 2019. Danmarks Nationalbank, 2019. Statistics Denmark, 2018.)

Af Mette Ehlers Mikkelsen

Mette Ehlers Mikkelsen er professionelt bestyrelsesmedlem. Hun arbejder i bestyrelser i mindre ejerledede virksomheder.

Det er også dem, hun rådgiver om forretningsudvikling, salg og eksport og har gjort det i 20 år. Først som handelschef i Eksportrådet igennem 15 år; siden 2015 som erhvervsdirektør; og nu som selvstændig.

Hun har arbejdet med verdensmålene, før de blev til en strategi, for hun er uddannet cand.scient.pol. har arbejdet 18 år som diplomat og været udstationeret som handelschef nærmarkederne to gange i hhv. Norden og Baltikum.

Hun er medlem af Dansk Selskab for Virksomhedsledelse (VL77), Bestyrelsesforeningen og Bestyrelseskvinder, samt bestyrelsesuddannet fra Niels Brock, fordi de fokuserer på små og mellemstore virksomheder.

Skriv en kommentar