Skriv for at begynde søgning

Bæredygtighed Seneste nyt

Nyt partnerskab fremmer verdensmål i Uganda

Frugt- og grøntimportøren Nordic Fruit er sammen med Folkekirkens Nødhjælp og Mærsk ved at lære flygtninge i Uganda at producere økologisk frugt og grønt i en kvalitet, der kan eksporteres. »Alt kan gå galt«, siger direktøren, som håber erfaringerne på sigt skaber ny forretning.

Der er på alle måder langt fra den kølige lagerhal hos Nordic Fruit i Tåstrup til direktør Torben Lyngholm Ullergaards seneste besøg hos virksomhedens nye partnere i det nordlige Uganda. Fire gange indenfor det seneste år har direktøren for den 11 år gamle importvirksomhed været på det afrikanske kontinent, og to af gangene har han besøgt lejre, hvor over en million flygtninge fra Sydsudan opholder sig og mærker sulten uden udsigt til at blive selvforsørgende.

Nordic Fruit importerer frugt og grønt fra mange dele af verden og afsætter dem til supermarkedskæder og catering-kunder. Men en ny og langt vanskeligere opgave, der skal stoppe sult og fremme bæredygtigt landbrug, som det er beskrevet i et af verdensmålene, landede også på Torben Lyngholm Ullergaards skrivebord for et år siden.

Torben Lyngholm Ullergaard blev af Folkekirkens Nødhjælp inviteret med i et projekt, Fresh Fruit Nexus, der skal hjælpe farmere og flygtninge i Uganda i gang med at producere økologiske varer i eksportkvalitet. Nordic Fruits opgave er at spille ind med ekspertise og sikre afsætning af produkterne ved bl.a. at rådgive omkring udvælgelsen af produkter og kvalitetssikre udbyttet.

»Vi skal afsætte produkterne, og med til det hører også, at vi skal specificere, hvad det er for nogle produkter, vi kan sælge heroppe. Det kan ikke nytte noget, at vi tager det, de synes, de kan dyrke, og så sejler vi det herop og håber, det kan sælges,« forklarer Torben Lyngholm Ullergaard.

Flytransport duer ikke

I dag er det hovedsaglig ananas, gurkemejerod og ingefær fra Uganda, vi kan opleve på hylderne herhjemme, og det importeres i så små mængder, at det flyves herop. Men fremover er det søfart, der satses på.

»Jeg har sagt fra starten, at hvis det skal være økologisk, giver det ingen mening at det skal flyves til Danmark. I hele Europa er der i kæde-regi meget stor opmærksomhed på CO2-aftryk, så vi skal finde nogle produkter, der kan tåle at blive sejlet herop, og så skal vi finde en vej til at få tingene ud af Uganda. Derfor begyndte vi at tale med Mærsk,« fortæller Torben Lyngholm Ullergaard.

Mærsk har en terminal i Ugandas hovedstad Kampala, men derfra er der stadig meget langt til en kyststrækning i f.eks Tanzania. En lang tur på containerskib kræver samtidig, at varerne er korrekt kølede – lige fra de er høstede. Men kølefaciliteter er et sjældent syn i udviklingslande, og her ser Mærsk en interesse i at etablere en stabil kølekæde bestående af ordentlige pakke-og kølehuse, transport i køle-containere og opbevaring ved havneterminalen under nedkølede forhold.

Det vil åbne for nye eksportmuligheder fra et land som Uganda, der ligger langt fra kysten, og hvor 35-50 pct. af frugt og grønt i dag går tabt fra afgrøderne høstes, til de når frem hos de udenlandske kunder.

»Flere hundrede millioner afrikanske bønder er afskåret fra adgang til markedet og særligt eksportmuligheder på grund af mangel på adgang til ordentlig transport og infrastruktur. En kølekæde fra det nordlige Uganda til f.eks Tanzania kan potentielt bidrage til en stigning i småproducenternes økonomiske afkast i og med, at færre produkter går tabt, og kvaliteten vil blive forbedret,« forklarer Annette Stube, Head of Sustainability i Mærsk og fortsætter:

»Mærsk transporterer i dag ca. 27 procent af verdens transport af varer, der skal nedkøles. Vi ønsker derigennem at bidrage til FNs verdensmål, som handler om at halvere verdens fødevaretab ved at udvide brugen af vores kapacitet, produkter og viden. Med vores kompetencer indenfor køletransport kan vi sætte fingeren på de huller, der eksisterer i dag og være med til at lukke dem. Det gør vi ved at integrere fødevaretab som et ekstra perspektiv i vores daglige forretning,« uddyber hun også i en mail.

Så det er ikke bare dyrkningen, men også transporten, der er afgørende for at projektet kan lykkes.

»Det er nyt og gør, at projektet, som i forvejen er komplekst, er blevet meget kompleks. Der er masser af udfordringer. Nærmest alt kan gå galt. Det er uden tvivl det sværeste projekt, jeg har været i gang med. Men når jeg har stået i en flygtningelejr, talt med flygtninge og mærket på egen krop, hvad det er, de står i, så er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at det også er det vigtigste projekt, jeg har været involveret i,« siger Torben Lyngholm Ullergaard.

Forretning på længere sigt

Nordic Fruits betaler selv alle de udgifter, virksomheden har som partner i projektet. Torben Lyngholm Ullergaard ser det som en investering og ikke udtryk for velgørenhed.

»Lige nu er det en udgift for os, men hvis vi kan få det her til at lykkes, så er der rigtig mange andre ting, der kan lykkes, og det vil jo være forretning fremadrettet. Det er selvfølgelig det, der er perspektivet i det for os. Jeg gør det jo ikke som velgørenhed, men fordi det giver god mening i forhold til den del af verden, hvor de har brug for noget hjælp til at få de her ting i gang. Men på sigt er det da klart min tanke, at det skal være noget, som vi kan tjene nogle penge på.

For mig er der selvfølgelig også branding i det. Jeg vil gerne have, at vi som virksomhed opfører os ordentligt. Vi lever af at sælge det, der kommer fra jorden, så jeg har en ide om, at hvis vi behandler den ordentligt, så er det måske også lidt nemmere at blive ved med at drive forretning. Den historie vil jeg gerne gøre mere ud af at fortælle, for det er der ikke mange i vores branche der gør.«

Torben Lyngholm Ullergaard har på det seneste også mærket, hvordan både erhvervsorgansationer og Udenrigsministeriet har opfordret ham til at dele sine erfaringer med andre virksomheder – og det gør han gerne.

»Min mission er, at overbevise andre om at se det som en mulighed at arbejde med verdensmål. Så vil der i mange situationer vise sig at være en forretning i det. Vi arbejder her i virksomheden med verdensmål i større udstrækning end andre i vores branche gør det i dag, men om nogle år, kan jeg love dig, så arbejder de andre mindst lige så meget med det som vi gør, for så kan de ikke komme uden om det.«

Facts
/ En rapport fra Udenrigsministeriet anslår, at danske innovative virksomheder har et forretningspotentiale på omkring 400 mia. kroner inden 2030, hvis man som virksomhed læser op på verdensmålene og har løsninger til at realisere dem indenfor bl.a fødevarer, vand og energi.
/ Projektet ’Fresh Fruit Nexus’ i Uganda har fået otte millioner kroner i støtte fra Danida Market Development Partnerships (DMPD), hvor organisationer kan søge penge til erhvervssamarbejder med virksomheder. Folkekirkens Nødhjælp er projektkoordinator og en lokal partner sørger for certificering af jorden og oplæring.
/ Nordic Fruit er kommerciel partner i projektet for en femårig periode. Der er allerede indgået aftale med bl.a. Rema om at afsætte produkterne.
/ Nordic Fruit har syv ansatte og omsætter for et trecifret millionbeløb.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar