Skriv for at begynde søgning

Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Ola vækker violinerne til live

Skjult i en af Frederiksbergs smukkeste gårde ligger et lille værksted, hvor violiner vækkes til live, buer stryges med (heste)hårene, og celloer får en sidste chance. Den strenge helbreder hedder Ola Hvamstad. Han har repareret og bygget strygeinstrumenter i 25 år.


Det er håndarbejde i ordets reneste forstand, når 45-årige Ola Hvamstad kaster sig over et strygeinstrument i det lille værksted i Smallegade på Frederiksberg.

Alt er håndlavet og specialfremstillet. Ingen detalje er for lille, hvilket kommer glimrende til udtryk i stedets høvle. Den mindste er på størrelse med et fingerbøl og således velegnet til de mindste detaljer. Ola spidser selv instrumenternes stemmeskruer i noget, der mest af alt ligner en blyantspidser. Han laver sin egen lak af linolie, harpiks og plantepigmenter, og han fremstiller selv instrumenternes buer af hestehår.

»Hestehårene er fra Sibirien, Mongoliet og Canada. Jo koldere hestene lever, desto finere bliver hårene,« fortæller Ola Hvamstad.

Træet violinerne bygges af, får Ola fra Tyskland. Sorterne er gran og ahorn.

»Stort set alle violiner består af et dæk (frontplade, red.) af gran og sider og bagplade af ahorn. Gran har lange cellestrukturer. Det gør træet let og relativt stabilt – selv når det er meget tyndt. Ahorn giver violinen den rette klang og er supersmukt,« siger Ola Hvamstad.

En violin tager 200 timer

Det tager i sagens natur mange timer at bygge en violin helt fra bunden.

»Cirka 200 timer,« oplyser Ola Hvamstad og tilføjer:

»Med tørretid går der to-tre måneder fra bestillingen er afgivet, til den færdige violin ligger klar.

Priserne begynder ved 70.000 kroner for en håndbygget Hvamstad-violin.

Ola Hvamstad bygger to-tre instrumenter om året. Byggeriet udgør imidlertid kun godt 30 pct. af arbejdet i det lille værksted. Størstedelen af arbejdstiden går med reparationer af alle typer strygeinstrumenter: violiner, bratscher celloer og kontrabasser.

»Jeg har mange typer kunder. Det kan være musikstuderende, det kan være professionelle musikere, og det kan være arvinger af instrumenter, som trænger til en kærlig hånd. Jeg udlejer også instrumenter. Det er typisk forældre, der lejer en violin eller en cello til deres børn, som lige er begyndt at spille.«

Musik og håndværk

Ola Hvamstad har ikke selv spillet hverken violin eller cello som barn. Men det var en kombineret interesse for musik og håndværk, der fik ham til at søge en læreplads som violinbygger.

»Jeg spillede guitar og orgel som barn og kunne samtidig godt li’ at bruge mine hænder og arbejde med træ.«

Da Ola som 20-årig var færdig med gymnasiet, begyndte han uddannelsen som violinbygger i Norge, hvor han stammer fra. Mulighederne i Norge var dog begrænsede, så han søgte snart mod Tyskland, hvor der er en lang tradition for at bygge violiner. Efter tre år fik Ola sit svendebrev, og yderligere fire år senere var også mesterbrevet i hus.

I 2003 flyttede Ola Hvamstad til Danmark, da han fik job hos det velrenommerede og mere end 200 år gamle familiefirma, Emil Hjorth & Sønner, der holdt til i Ny Vestergade, indtil det måtte lukke i 2016.

Ola var hos Emil Hjorth & Sønner frem til efteråret 2007, hvor han startede sin egen forretning i de stemningsfulde lokaler i Smallegade.

Ingen uddannelse i Danmark

Her godt 11 år senere er ’Violinbygger Hvamstad’ et af blot ti aktive medlemmer af Violinbyggernes Mesterlaug. Violinbyggerfaget er selvsagt en nichebranche, men behovet for det fingerfærdige håndværk vil eksistere lige så længe, som der bliver spillet på strygeinstrumenter.

Udfordringen for unge mennesker med en violinbyggerdrøm i maven er, at man ikke kan uddanne sig i Skandinavien. Tyskland og England er de nærmeste lande, hvor man kan tage en violinbyggeruddannelse. Foruden lysten til at søge udenlands skal man besidde de rette evner og kompetencer:

»Foruden en interesse for musik og håndværk skal du være meget præcis med alt, hvad du foretager dig. Du skal have blik for detaljen, og så skal du have en god portion tålmodighed. Derudover er det vigtigt at have musikøre. Du er nødt til at kunne spille på de instrumenter, du bygger eller reparerer. Det kunne jeg ikke, da jeg begyndte på min uddannelse, men det lærte jeg undervejs,« slutter Ola Hvamstad.

Af Bo Børresen

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *