Skriv for at begynde søgning

Branche nyt Økonomi & rådgivning Overblik Seneste nyt

Revisionsbranchen drejer mod mere rådgivning

 Næstformanden i Danske Revisorer ryster ikke over gør det selv-regnskabsprogrammer og platforme, der udbyder rådgivningsopgaver.

Revisionsbranchen er som alle andre brancher et skib, der skal kunne flyde med digitaliseringens strømme. Og der er ingen tvivl om, at arbejdsopgaverne i revisionsbranchen også skal kunne sætte en ny kurs, når automatisering og kundernes behov ændrer sig.
Erhverv København har spurgt Carsten H. Fohlmann, næstformand i Foreningen Danske Revisorer og indehaver af Contar Regnskab, hvordan han ser udviklingen for branchen.

»Vores rolle bevæger sig mere og mere i retning af at være af rådgivende karakter,« siger Carsten H. Fohlmann og fortsætter:
»Rådgivningsrollen består eksempelvis i at kunne rådgive om, hvilke systemer virksomhederne skal bruge. Flere og flere opgaver bliver automatiseret, og mange steder er konteringsopgaven allerede udliciteret til for eksempel Indien. Men vi skal sikre, at systemerne er sat rigtigt op, hvilket niveau af systemer der er nødvendigt, og hvornår der er behov for en udbygning. Så der er langt mere fokus på løbende rådgivning i dag end på det tastearbejde, vi tidligere havde på revisionskontoret. Det forsvinder mere og mere,« siger Carsten H. Fohlmann.

Hvordan påvirker gør det selv-regnskabsprogrammer de mindre revisionsvirksomheder?

»Det er ikke noget, der har særlig betydning for os. De virksomheder, der bruger dem, er oftest de helt små. Min generelle bekymring er, at de bilder folk ind, at de kan mere, end de reelt kan. Hvis man skal kunne lave et årsregnskab ved et tryk på en knap, kræver det, at bogføringen er korrekt, inden man trykker på knappen, og selv her kræver det en vis viden om skattereglerne for at kunne lave skatteopgørelsen korrekt. Det fuldautomatiske regnskab er her ikke endnu – men jeg er ikke i tvivl om, at det bliver muligt inden for få år.«
Kundedata er for ringe

De digitale platforme, hvor en virksomhed kan indhente tilbud på revisionsopgaver, er ikke et felt, som han finder særlig brugbart i forhold til at få nye kunder.

»Vi har prøvet dem, men kvaliteten af de leads, man får, er ofte ikke gode nok. I gamle dage tog en revisormægler ud og havde en samtale med virksomheden, og så fik vi en viden, der var brugbar at arbejde ud fra. Nogle gange ved kunder heller ikke selv, hvad de har brug for, og så bliver det svært for sælgerne hos de digitale platforme at beskrive opgaverne korrekt, og dermed får vi svært ved at udpege de opgaver, man gerne vil byde ind på.«

Platformene benyttes oftest af kunder, som fokuser mest på prisen, og de er oftest mere flygtige, mener han. Næ, de bedste kunder er dem, der har været længe med ombord, og som kommer på grund af ens omdømme, siger han.

»Det dyre er jo altid at starte en kunde op, så for os har det størst værdi at have kunderne længe. De kunder, der bliver, er de gode, og det er typisk dem, man får ved personlig anbefaling. Det fungerer på præcis samme måde, som når man er på udkig efter en håndværker. De gode finder man fra andres anbefaling, og de har oftest fyldt ordrebogen op.«

Af Jeanette Hougaard Gram
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *