Skriv for at begynde søgning

Branche nyt Portrætter VIRKSOMHEDER

Scandic-kædens fremtid er antikonceptuel

Det eneste koncept som den administrerende direktør i Scandic Danmark vil acceptere er god service. Med åbningen af Scandic i Kødbyen markerer hotelkæden, at de en gang for alle ønsker at ryste de sidste rester af det støvede ry som motorvejshotel af sig. Fremtiden er antikonceptuel og hvert enkelt hotel skal slå rod i det lokalområde de er en del af.

Retter du blikket mod himlen, får du øje på det markante skilt, der med stor, rød typografi markerer, at det er et Scandic-hotel, der er flyttet ind i hjørnet af Kødbyen i København.

Men går du ind ad døren møder du ingen reception. Til den ene side ligger der en åben restaurant med navnet MØR. Drejer du hovedet den anden vej, er der en kaffebar og et loungeområde. Og det er helt bevidst, at receptionen ikke er det første, du ser.

»Receptionen er meget tilbagetrukken. Men dem, der skal bo her, skal jo nok finde vej,« siger Jens Mathiesen, der er administrerende direktør i Scandic i Danmark.

»Jeg gav mine folk en meget klar opgave. Jeg vil have, at I laver den fedeste a la carte restaurant. I skal lave den restaurant, som byen efterspørger. Glem alt om hotellet. Det tager vi bagefter,« fortsætter han.

Konceptet er antikonceptuelt

At den administrerende direktør flytter fokus væk fra hotellet er ikke tilfældigt. For tiden med ensartethed er forbi. I stedet for at markere sit territorium har øvelsen for hotelkæden været at blive en del af det allerede eksisterende miljø i Kødbyen.

»Vi er ikke jo en Starbucks eller en McDonald’s, hvor alt ligner hinanden og du ikke kan se, om du er i den ene eller den anden by. Vi har 280 hoteller, der allesammen er forskellige. Vi har ikke en standard Legoklods, der udgør et Scandic hotel. Det er der mange, der stadig tror, fordi brandet for mange stadig er det, kæden var, dengang vi startede i 1963: Nemlig et motorvejs-hotelkoncept,« siger Jens Mathiesen.

Han sidder henslængt i en blød stol på det nye hotel i Kødbyen. Bortset fra hotelgangene på etagerne ovenover og værelserne i sig selv, er der intet ved indretningen, der skriger hotel.

Der står æbletræer i loungeområdet, bøger på hylderne, et bordtennisnet deler mødebordet, og ikke to mødelokaler ligner hinanden. Der lugter ikke af motorvejshotel i Kødbyen.

»For mig er det vigtigt, at vores brand er et kvalitetsstempel mere end en standard-boks. Vores kunder ved godt, at servicen er god, projektoren altid virker, maden er af høj kvalitet og så videre. Men der skal jo være en mærkbar forskel på, om man bor her i Kødbyen eller på Palads på Rådhuspladsen, som også er et Scandic-hotel,« siger han.

Der er forskellige stemninger, uanset hvor man drejser sig hen. I ’The Meeting Agency’ hjælper de med mødelokaler til enhver smag. Foto: René Mølskov

Respekten for lokalområdet

Bevægelsen væk fra at være det koncept, der blev født i 1960’erne som motorvejshotel med ensartede, hvide vægge til det nærmest antikonceptuelle, der kendetegner det nye hotel på Vesterbro har været målrettet og lang.

»Det var vigtigt for mig at vise respekt for området, da vi skulle åbne et nyt hotel. Jeg havde mange overvejelser om location og dengang for seks-syv år siden var Kødbyen jo ikke sat, som den er i dag. Kvadratmeterprisen er steget til det dobbelte og hele området er blevet mega-pulserende,« siger Jens Mathiesen og fortsætter:

»Men der er stadig ikke nogen store brands her. Der er netop ikke en Starbucks. Der er ikke en McDonald’s. Dem ser du ikke i Kødbyen. Derfor vidste jeg jo godt, at der ville være en masse fordomme, når vi skulle lave et hotel her. Jeg vidste godt, at der ville være en masse perceptioner af Scandic, og at vi ville være bagud fra start. Så vi måtte bruge en masse tid, og det gjorde vi, på at inddrage, involvere og forstå nabolaget. Vi har aldrig lavet så meget research på et område som her. Vi har aldrig haft så mange samtaler med naboerne som her.«

Målet var at finde ud af, hvilken rolle et hotel i Kødbyen skulle spille. Helst en rolle, som naboerne synes det ville være en gevinst at få fyldt ud.

Et åben rum i byen

Erfaringerne fra samtaler med naboerne var blandt andet, at være åbne, så det ikke blev et lukket rum for de få.

»Mange steder kan man få oplevelsen af, at hoteller kun er for dem, der bor der. Men det er jo fuldstændig grotesk. Jeg vil have åbne miljøer, folk der bare kommer forbi, jeg vil have, at de studerende kommer herover og sætter sig med deres studiebøger og en kop kaffe. Det er det, jeg vil have. Det er derfor vi har lavet hele grundplanet så det vender ud mod gæsten som åbne arealer og gemt receptionen væk,« siger Jens Mathiesen.

Han fortæller at det antikonceptuelle nok er opstået fordi de først og fremmest har tænkt byen ind og slet ikke bekymret sig om, hvilke gæster, der skal bo på hotellet.

»Vi har angrebet det anderledes end du måske ville tro, at Scandic ville gøre. Tilgangen har været at lave fede mødelokaler, en lækker restaurant, et skønt loungeområde, man har lyst til at sidde i. Så kan vi løse det med hotelgæsterne bagefter,« siger han.

Det nye hotel i Kødbyen på Vesterbro har 370 værelser. Foto: René Mølskov

Slut med hvide mødelokaler

Ligesom indgangspartiet er mødelokalerne alt andet end klassiske.

»Hvis der er noget, vi har nok af, så er det traditionelle mødelokaler. Ikke bare i Scandic, men i byen, i Danmark. Mødelokaler med hvide vægge og traditionelle mødestole. Det er ikke individuelt, inkluderende eller sexet,« lyder det fra den administrerende direktør, der gør op med fordums fællesindkøb af stole i stakkevis til mødelokaler.

»Det mødelokale der, det kalder vi ’The Kitchen’,« siger han og peger til sin venstre side.

»Alt er lavet som et køkken. Med grønne klinker på væggene. Du kan bruge det til at sidde og spise, som et chambre séparée, hvis du har gæster om aftenen og I vil spise for jer selv. Vi kan lave mad derinde og man kan holde møde imens.«

Ved siden af er et mere traditionelt møderum med et kæmpe plankebord. I et cafemiljø med lænsestole og sofaborde er der også langborde med arkitektlamper, som inviterer til, at man holder et uformelt møde eller sidder med sin laptop.

Og så er der selvføligelig den store mødesal ’The Ballroom’ med plads til 400 gæster til de større events, kunstudstillinger eller modeshow.

Flere tusser og mere skæg

Jens Mathiesen har smidt habitjakken, men skjorten er stadig nystrøget og hvid. Det er ikke fordi han ikke let falder ind i rammerne, men hans type er der ikke mange af de ansatte, der ligner. Han forventer også, at gæster med hans look ikke bliver dominerende.

»Til daglig sidder jeg på et kontor i Nansensgade og drøner rundt til alt muligt. Men jeg vil jo ikke have sådan nogle som mig siddende her og hænge ud. Jeg vil have nogen med noget skæg, nogle tusser og noget kant. Det er sådan danskerne ser ud. Det er selvfølgelig helt okay, at der kommer en i jakkesæt og bruger stedet. Men det er klart, at når jeg for eksempel går ud og spiser, vil jeg da også gerne være en del af et ærligt nærmiljø. Mange hoteller begrænser adgangen og lukker sig inde om dem, de har udvalgt skal bo der. Det er vigtigt for mig, at vi gør det på modsatte vej rundt,« siger han.

Tekst og foto: René Mølskov

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *