Skriv for at begynde søgning

Bæredygtighed Seneste nyt

Sprout har endelig fået EU-patent på en god historie

Virksomheden Sprout har efter fem års ventetid netop fået EU-patent på den plantelige blyant. Nu vil det blive endnu vanskeligere for kopister at drive plat på brandet, der mere end noget andet er en fortælling om bæredygtighed.

På bordet ligger en æske Sprout-blyanter og venter på det knivskarpe møde med en blyantspidser. Efterhånden som blyanterne krymper i størrelse, slidt op af børnetegninger og håndskrift, får blyantstumperne nyt liv. For i stedet for det lille viskelæder på toppen har blyanten en kapsel med frø, som vil spire og blive til blomster, urter eller tomater, når den stikkes i blød jord og vandes. Sprout sælger årligt tre milioner blyanter i 60 lande, så den historie er kendt af rigtig mange.

Så jo, det var en sjov opfindelse, som tre unge robotstuderende fra Boston fik i 2012, da de på universitetet fik til opgave at komme med bud på bæredygtige ideer til kontoret. Michael Stausholm blev også begejstret for ideen, da han i 2013 opdagede Sprout-blyanten præsenteret på kickstarter.com. Han lavede en aftale med de tre studerende om salg og distribution i Europa, og allerede det første år blev der solgt 40.000 blyanter. Siden gik de studerende ud af projektet.

Fra produkt til fortælling

»I starten handlede det kun om produktet. Det var en ny ting, noget folk ikke havde set før, men med årene har vi ikke haft fokus på produktet som sådan. Siden har det udelukkende handlet om historien og bæredygtighed,« fortæller Michael Stausholm, da vi møder ham på kontoret i Taastrup Hovedgade.

»Alle talte dengang om bæredygtighed, men det var virkelig svært at sætte ord på. Det var et virkelig fluffy begreb, og det var det, der var så perfekt ved Sprout-blyanten – den illustrerede, hvad bæredygtighed handler om; at du kan bruge noget til i dette tilfælde at skrive med, og i stedet for at smide den ud, når den er brugt op, kan den bruges til noget, der i bogstaveligste forstand er helt nyt. Den er i den grad et kommunikationsredskab,« siger Michael Stausholm.

Det ses også ved, at 80 pct. af Sprouts omsætning kommer fra virksomheder, der bruger blyanten til at kommunikere deres egen grønne agenda.

»Vi er vokset år for år med to-cifrede vækstrater. Markedet er der, men det er jo fordi, vi ikke sælger produkter længere, men en historie«.

Det betyder, at Sprout aldrig har haft en sælger, men i stedet har lagt mange kræfter i marketing og kommunikation for at formidle den gode historie over for alverdens medier og sociale medier.

»Det er altafgørende i forhold til Sprout. Har du en god historie og forstår at formidle den, så kommer henvendelserne til dig. Alle har en god historie at fortælle på en eller anden måde,« mener Michael Stausholm.

Ventetid på patent

Det er ikke mange dage siden, Michael Stausholm kunne dele endnu en god historie på sociale medier. Efter fem års ventetid har virksomheden endelig fået EU-patent på Sprout. Mange advokatregninger tidligere var det lykkedes at få patent i Australien i 2017, og senere samme år fulgte USA. Nu er det kun Kina og Sydkorea, der står på patent-mangellisten.

»Af en eller anden årsag er Europa et af de sværeste steder at få patenter. Der er ganske vist i dag kun én indgang, når man skal søge, men patentmyndigheden skal stadig tjekke mange forskellige lande, og det er klart, at det, der er sket i mellemtiden, er, at i takt med at vi er blevet mere og mere kendte, jo flere kopister når der at komme i mellemtiden. Hvis du i dag går ind på kinesiske Alibaba og søger på ’sprout’, så kommer der 125 emner frem, og bortset fra at de ikke må bruge vores varemærke ’Sprout’, så kan vi ikke gøre noget ved det. Derfor er Europa-patentet så vigtigt.

Vi kan ikke gøre noget ved de kinesiske kopister, men EU-patentet er så vigtigt, fordi det betyder, at nu kan kopisterne ikke længere sælge ind til Europa. 80 pct. af vores omsætning ligger i Europa og 20 pct. i Nordamerika og Asien, så nu kan vi beskytte, ikke bare vores varemærke, men også vores patent på vores største markeder.«

Det betyder også, at store virksomheder som for eksempel Disney eller Ikea ikke vil falde for fristenstelsen til at få produceret deres egne blyanter i Kina. Den risiko er der ingen seriøse firmaer, der bevidst tør tage, for indenfor EU’s grænser er det lige så ulovligt at købe kopivarer, som det er at producere dem.

Så alt i alt er der nu langt bedre muligheder for, at virksomheden i Taastrup kan styre omsætningen på plantelige blyanter hjem hvor den hører til – og det er i sidste ende i Taastrup Hovedgade. Og måske vil den medarbejder, som Sprout udelukkende har ansat til at håndtere kopisterne, få lidt mindre travlt i fremtiden.

facts
Sprout
Michael Stausholm er stifter og bestyrelsesformand. Han ejer 80 pct. af
virksomheden, mens Johan Bülow og medarbejdere har de 20 pct.
Sprout producerer årligt tre millioner blyanter i USA og Polen. Genåbner servicekontor i USA i år og har PR-folk i flere lande.
Det europæiske marked står for 80 pct. af omsætningen. De resterende 20 pct. kommer fra USA, Canada og Asien. Virksomheden forventer at omsætte for 18-19 millioner kroner i år, hvilket er en fremgang på tre-fire millioner kroner sammenlignet med 2017.
Sprout har 14 medarbejdere. I 2017 valgte Michael Stausholm at udpege
Sidsel Lundtang Rasmussen som administrerende direktør for i stedet at kunne fokusere på det kreative arbejde.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *