Skriv for at begynde søgning

Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Stålchefen: “Jeg har et hysterisk fokus på finish”

Hos den Glostrup-baserede stålvirksomhed, CPH Steel, handler det om at forvandle rå elementer til kreative stålkonstruktioner og lækre designprodukter. Siden virksomhedens start for over ti år siden har det hvert år resulteret i en stigning i omsætningen.

Sommerferien er forbi hos stålvirksomheden CPH Steel i Glostrup. Værkstederne summer af arbejde, og der hamres, skæres, bukkes, slibes, drejes og svejses så gnisterne flyver.
Der er travlt, og sådan har det været siden Morten Rosenberg startede virksomheden for over ti år siden.
»Jeg startede op med to smede ude på Refshaleøen, dengang det ikke var så trendy at ligge derude,« fortæller Morten Rosenberg og fortsætter: »På fem år gik vi fra to ansatte til 12-15 ansatte. I dag er vi 40 mand, og i 2016 åbnede vi en afdeling i Jylland. Målet er, at ansætte 10-20 mand mere i nærmeste fremtid.«
Vejen til succes for Morten Rosenbergs stålvirksomhed er ikke gået igennem smarte reklamefremstød og på ryggen af markedsføringskroner. Tværtimod.

»Jeg har aldrig brugt en krone på reklame. Den ene opgave skaber den næste opgave. Det handler om at lave et godt stykke arbejde, som jeg selv som smed ville være stolt af,« siger Morten Rosenberg, der er uddannet smed fra Esbjerg Havn.
»Jeg kan godt lide at rulle koncepter ud og levere en tryghed for kunden. Vi er ikke de billigste på markedet og det har jeg heller ikke tænkt mig at blive,« siger han og fortsætter:
»Mit hysteri omkring finish er, hvad der driver os til at levere den gode kvalitet, som har været med til, at vi har overhalet mange af vores konkurrenter i københavnsområdet. Hysterisk kan godt lyde negativt, men det er hysterisk på den gode måde, og det ved mine folk også.«

Projekter i high end-klassen
Og CPH Steel har da også fine resultater på CV’et, der bakker ordene fra Morten Rosenberg op.
Siden firmaets opstart i 2007 har CPH Steel leveret til en lang række af projekter i high end-klassen, ligesom CPH Steel har bygget museer, hoteller, barer og restauranter over hele landet.

CPH Steel har eksempelvis været fast samarbejdspartner på Lagkagehuse over hele landet, været fast samarbejdspartner hos Dalle Valle og senest er Glostrup-virksomheden netop blevet udvalgt til at bygge en helt ny tagtrappe hos Experimentarium.
Derudover fik CPH Steel tidligere på året tildelt Erhvervsprisen hos Erhvervssammenslutningen i Glostrup, ligesom Morten Rosenbergs firma i samarbejde med JAC STUDIO, sidste år var med til at vinde den prestigefyldte pris German Design Awards for installationsarbejdet ved udstillingen Vadehavets Trækfugle hos Vadehavscenteret.

Gennem hele CPH Steels rejse har det handlet om at tænke i løsninger, design og arkitektur. Morten Rosenberg har fra start været opmærksom på at skabe de rette relationer og fået samarbejder i stand med designere, tegnestuer og arkitekter, og dette fokus på design og godt håndværk går tydeligt igen, når man kigger på hans medarbejdere og hans firma.
CPH Steels firmalogo pryder samtlige medarbejderne, bilerne er ens og hele den visuelle identitet står meget klart i mødet med CPH Steel. Det er ikke tilfældigt.

En bestyrelse rykker
»Jeg kan godt lide at udvikle og har også tidligere arbejdet med design. Det har jeg taget med mig, derfor ser du også, at vi har et ens udtryk hos medarbejderne. Det er en smule OCD, men vi gør det ens, og vi gør det ordentligt,« siger Morten Rosenberg, der selv peger på år 2011 som et skelsættende år for hans firma.
Morten Rosenberg ansætter her en erfaren projektleder, som via sit netværk og kendskab til branchen er med til at åbne nye døre.

Firmaets nicheproduktion bliver samtidig udviklet og større konstruktioner kommer i ordrebogen. Og året efter – i 2012 – bliver CPH Steel et aktieselskab og en professionel bestyrelse bliver tilknyttet, hvilket giver CPH Steel et kæmpe boost.

»Tre år efter – i 2014 – vokser vi simpelthen ud af Refshaleøen, og vi købte bygningerne herude i Glostrup,« siger Morten Rosenberg:
»Det betyder rigtigt meget, at vi får en professionel bestyrelse. Jeg bruger bestyrelsen rigtig meget til sparring, både på store og mindre valg i hverdagen, og hvert år spørger bestyrelsen mig, hvad målet er for det kommende år. Jeg svarer altid, at målet er at nå samme resultat som året før. Men vi øger alligevel omsætningen og kundekartoteket hvert år.«

Finish er succes
Morten Rosenberg ved godt, at ansvaret for successen ligger på hans skuldre. Det har det gjort fra dag ét og vægten fra ansvaret bærer han stolt.

»Jeg går allermest op i kvalitet. Det, at vi i smedefaget kan tage nogle råmaterialer og så fremtrylle noget der er så high-end et produkt, er for mig helt fantastisk. Det er tæt på kunst noget af det mine folk kan lave herinde i værkstederne. Nogle gange skal en kunde blot bruge et stykke jern, der skal mures ind i en væg. Men for mig er det ikke blot et stykke jern. Det skal passe på målene, og kvaliteten skal være der,« siger Morten Rosenberg, som altid følger tingene helt til dørs.

»Mit fokus på finish er successen. Hvis svendene har lavet noget, og jeg kommer ned og ser, at det ikke er, som jeg vil have det. Så starter vi altså forfra. Det er sket op til flere gange igennem tiden. Folk, der kender mig, de ved hvad jeg står for, og hvad vi kan og hvilken kvalitet vi vil levere til kunderne. Hvis man har evnerne til det, så skal man også gøre det,« siger han.

Af David Foli
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *