Skriv for at begynde søgning

Byggeri og Byudvikling

Stille åbning af ny metrolinje

Der var god plads i metrolinjen til Nordhavn i lørdags. Københavnerne fulgte rådet om at holde sig væk

Det var egentlig en historisk dag på Østerbro i lørdags.

Det nye beboelsesområde Nordhavn er nu for alvor koblet sammen med resten af hovedstaden med to metrostationer. Under fire minutter tager turen fra Østerport over Nordhan St. til Orientkaj.

Og det er bestemt en sjældenhed at en hel ny rute med skinner bliver indviet i bydelen. Det skete i fjor med Metrocityringen, og det skete i lørdags. Men ellers er det mange år siden.

Stille med skydedørene

Der skulle da også have været en åbning med kongeligt besøg, musik, flag og masser af passagerer i metroen.

Nu faldt åbningen sammen med coronakrisen, og derfor gik Metroselskabet meget stille med skydedørene. Indvielsen skulle holdes i stilhed, folk blev bedt om at holde sig væk, og ikke engang pressen fik at vide, hvornår den første metro skulle køre til Nordhavn.

Østerbro Avis tog nogle ture frem og tilbage mellem de nye stationer og Østerport. Og der var rigtig god plads i togene, og meget få mennesker havde ladet sig friste af en tur.

En af de få var Jesper Wrisberg, der nød udsigten over vandet og det nye byggeri i Nordhavn fra Orientkaj Station.

»Det er godt vejr, og jeg ville gerne ud at se Nordhavn. Jeg har ikke været her før. Det er nogle fede bygninger, og jeg glæder mig til at se det, når det er blevet mere færdigt,« sagde han.

En der kender Nordhavn særdeles godt, er Christoffer Nielsen. Han bor der nemlig, og for han bliver nu sammen med de øvrige beboere bundet bedre sammen med resten af København.

»Så det var meget naturligt at prøve det. Vi var lige inde forbi Rådhuspladsen. Det bliver væsentligt nemmere i fremtiden at komme hjem, hvis man for eksempel ude at spise ved Gammel Strand,« sagde han.

Binder Østerbro sammen
Metroselskabet valgte at beholde åbningen, fordi Nordhavnslinjen også giver mere kapacitet i Indre By.

Den kører nemlig mellem Hovedbanegården og Orientkaj. Dermed kan passagerne spredes i flere tog og kan endnu bedre undgå at stå for tæt på hinanden.

Nordhavsllinjen – officielt kaldet M4 – skal kobles sammen med nye stationer i Sydhavnen i 2024.

Af Thomas Frederiksen

Skriv en kommentar