Skriv for at begynde søgning

Branchenyt Seneste nyt

Stort potentiale for eksport på online markedspladser

Kun 10 pct. af danske virksomheder er for alvor rykket ind på online markedspladser som Amazon. Potentialet for danske handels- og producentvirksomheder er enormt, ikke mindst for BtB-salget, konkluderer en undersøgelse. Nu frigives en millionpulje, som kan søges af SMV¿er, der vil med på lyntoget.

Selvom Danmark i mange andre sammenhænge fremhæves som et af de mest digitaliserede lande, så er det en langt mindre prangende placering, vi indtager, hvis man ser på, hvor gode danske virksomheder er til at eksportere via globale online markedspladser som Amazon, Alibaba, ebay og alle de andre. Her ligger Danmark på en 26. plads.

Danske virksomheder omsætter for næsten 4.000 mia. kroner, og heraf udgør 1.400 mia. kroner eksport, men det er kun fire-fem pct. af eksportomsætningen, der hentes via globale online markedspladser (GOMP). Her er kun hver 10. danske virksomhed til stede, og det skal en ny millionpulje, målrettet små og mellemstore virksomheder, få til at blive til flere.

’En katastrofe’

Den beskedne danske e-eksport tøver Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel, ikke med at kalde ’en katastrofe’. Digital eksport er uhyre vigtigt for at bevare og gerne udbygge de mere end 800.000 arbejdspladser, der er knytte til eksport, og her er de globale online markedspladser en vigtig salgskanal.

»Når vi laver analyser af, hvordan indkøberne på BtB-markeder i både Danmark og udlandet efterhånden foretrækker at købe ind, så ser vi, at den adfærd de har som forbrugere, trækker de med ind i deres professionelle verden. Over 45 pct. af indkøberne siger, at de foretrækker at indkøbe digitalt, når de køber varer og råstoffer til deres virksomheder,« siger Annette Falberg.

For indkøberne er i stigende omfang digitalt indfødte og har tillid til at indkøbe digitalt, også selvom det er mere specialiserede emner der indkøbes, viser en markedsanalyse, bestilt af Dansk Industi Handel og CBS.

»De (indkøberne, red.) køber også råvarer og ting til forarbejdning og mere komplicerede ting. Det udgør alene 40 pct., så det er ikke kun kopper og kuglepenne, der handles med. Så på en måde kan man sige, at indkøberne faktisk er foran i forhold til det, vi tilbyder dem,« konkluderer Annette Falberg og forsætter:

»Over 50 pct. af dem siger, at de finder nye leverandører på nettet. Det betyder, at hvis du ikke er til stede i et vist omfang med det sortiment og det, du tilbyder, så bliver du ikke en gang fundet. Du er ikke engang med i opløbet om at blive leverandør.«

Pulje skal skubbe

Regeringens projekt, SMV:Digital, lancerede i begyndelsen af april en ny pulje på 25 mio. kroner, som skal hjælpe virksomhederne med at komme i gang. Her kan små og mellemstore virksomheder søge 100.000 kroner til individuel rådgivning om enten digital omstilling eller e-handel. Puljen tømmes efter først-til-mølle-princippet, og den lukker 10. juni med mindre kassen er tømt inden.

Viden er vejen frem

Ifølge Annette Falberg er puljestøtten en oplagt mulighed for virksomhederne til bl.a. at vurdere, om GOMP er en salgskanal, der giver mening for dem.

»De skal overveje denne her kanal. Om de så skal bruge den, eller om de skal etablere egen webshop, det er op til dem selv, men i DI Handel giver vi dem viden om det, så de kan træffe de rigtige beslutninger,« siger hun.

Får man som virksomhed bevilget 100.000 kroner fra puljen, kan man se frem til at trække på et panel af forskellige rådgivere.

Senere på foråret tilbyder DI Handel et værktøj, der kan lave en økonomisk afdækning af, hvad det vil koste en virksomhed at gå i samarbejde med en global online markedplads og hvad det koster, hvis man laver sin egen webshop. Så har man et sammenligningsgrundlag.

»For nogle virksomheder kan det lyde af meget at aflevere 15 pct. af omsætningen til f.eks Amazon, men det kan måske vise sig, at det alligevel godt kan betale sig,« siger Annette Falberg.

Den lille skobutik

Også den lille detailhandler skal seriøst overveje sin rolle på de digitale markedspladser. For ligesom eksempelvis Amazon er en kanal til at komme ud globalt med sine produkter, så vil Amazon i en (måske kommende) dansk version også trække rigtig mange af deres forhandlere med sig og give danske virksomheder konkurrence til stregen.

»Har man en lille butik, skal man prøve at se de muligheder der er. Man kan ikke bare nøjes med at sætte sig over i hjørnet og græde over spildt mælk. Man må tage kampen op. Jeg siger ikke, at alle skal ud på eksportmarkedet, men man skal overveje det, og man bør være tilstede digitalt på så mange måder som muligt. Ellers tror jeg ikke man over­lever.«

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *