Skriv for at begynde søgning

Ledelse Seneste nyt

Tiden er løbet fra profit alene

SMV’erne kan ligesom de største virksomheder og start-ups finde sit ståsted i verdensmålene og bruge dem som forretningsmulighed. Som virksomhed begynder man rejsen med at anskue profit som et positivt biprodukt og ikke kun et mål i sig selv, mener partnerne i We Love People.

Elevatoren stopper på fjerde sal hos bureauet We Love People. Sammen med seks andre virksomheder, blandt andre Radio 24/7, deler People-familien højhuset med navnet PeopleGroup over hoveddøren i Vester Farimagsgade. Selskabet går tilbage til 1999, hvor ’virksomheders sociale ansvarlighed’ var et relativt nyt begreb, som store virksomheder arbejdede seriøst med, indtil det føltes mere rigtigt at kalde det Corporate Social Responsibility – eller bare ’CSR’ på en travl dag.

De store virksomheder arbejder fortsat med CSR på højt plan og det samme sker i mange start-ups for hvem bæredygtighed, sociale og grønne profiler er medfødt i forretningsmodellen, men også SMV’erne står klar på trappen.

CSR er helt afgørende for de fleste virksomheder at forholde sig til, hvis man spørger partnerne i We Love People, Karina Holm Henriksen og Christina Blak. For uanset hvor virksomheden retter sin opmærksomhed mod FN’s forskellige verdensmål, så kan de spille rollen som strategiske instrumenter, der gør virksomheden i stand til at drive forretning i en samfundsnyttig regning. Det er det, man kalder at have et såkaldt purpose – et formål som rummer mere end traditionel profittænkning og som selv den finansielle sektor, ikke mindst Danske Bank, i disse tider må sande er den nye virkelighed.

»Du er nødt til at række længere ud – over din virksomhed. Purpose er større end din bundlinje og hvis du køber ind på den præmis, hvilket rigtig mange virksomheder gør i dag, så handler det om at finde ud af, hvordan man så navigerer i det felt, hvor der er et naturligt sammenfald mellem det samfund, virksomheden er en del af, og dét din virksomhed producerer, leverer eller tænker,« forklarer Christina Blak.

Vi skal løse de ægte problemer

Tankegangen skyder CSR som et filantropisk anliggende tilbage på spillepladen. Hele præmissen er, at virksomheden må gerne arbejde med CSR for egen vindings skyld – men bare ikke kun for egen vindings skyld.

»Vi skal løse alle de ægte problemer, der er derude og her skal vi bruge virksomhedernes vilje til at løse dem og brande dem på, at de løser noget vigtigt og skaber mening for nogen. Det er en ny form for reklame,« siger Christina Blak, som sammen med Karina Holm Henriksen har arbejdet med virksomheders purpose i en årrække.

»Langt de fleste virksomheder ved ikke, hvordan de får bygget det ind i virksomhedsstrategien. Vi kommer i hvert fald til at have noget at lave de næste 20 år, for det kommer i den grad til at handle om, hvordan det kommer ind i forretningsstrategien og dermed ind i driften og det du lever af. Det er ikke bare noget, man køber sig til med et klistermærke nede i sportshallen,« siger Karina Holm Henriksen.

Hvordan skyder man processen i gang, hvis man er en mindre virksomhed?

»Der er i virkeligheden kun få spørgsmål, du skal stille dig selv som virksomhedsejer og så skal du omforme svarene til nogle strategiske spor. Det behøver ikke kræve en specialistfunktion i virksomheden, for langt hen ad vejen er det common sense og født af den tanke, at virksomheden er større end sig selv,« siger Christina Blak og fortsætter:

»Du skal finde ud af, hvorfor er min virksomhed sat i verden – uden at svare ’for at tjene penge’, og i stedet kun se det som et positivt biprodukt af din forretningsmodel.

Hvis du prøver at definere hvorfor er denne her virksomhed sat i verden? Hvad er det den leverer, og hvilket socialt problem kan den funktion som virksomheden har bidrage til at løse? Hvis du kan svare på de to helt enkle spørgsmål, så er du i virkeligheden rigtigt langt. Men du er som virksomhed nødt til at lave det benspænd, at du kun er her for at tjene penge,« siger Christina Blak.

Sund fornuft

Når We Love People i dag også får henvendelser fra store håndværksvirksomheder, der ellers ikke har haft tradition for at lande større budgetter på fjerde sal i People-familien, så er det et vink om en ny bevægelse, hvor også SMV’erne kigger indad for at finde et formål, der rækker bredere end kun profit.

Det handler om at få en profil, der gør dem i stand til at tiltrække branchens talenter, men også ved at bruge purpose som et værktøj til at lave nye innovative løsninger.

»Den innovation, der kræves af virksomheder finder man jo ved at være god til at læse menneskers problemer. Den innovationskraft kan ikke bare komme indefra i en virksomhed, ved at man sætter folk ind bag fire vægge og så begynder de bare at innovere – men fordi det er indsigtsbaseret og fordi de kigger ud på deres brugere,« siger Karina Holm Henriksen.

Seminar på vej

Christina Blak og Karina Holm Henriksen samt Røde Kors og Dansk Erhverv har i samarbejde arrangeret et seminar for SMV’er 30. november under overskriften ’Hvad er meningen med din forretning – få indsigt i ansvar som forretningsmulighed og hvordan purpose kan gaven din forretning’.

facts
WE LOVE PEOPLE
We Love People er et reklamebureau, der igennem en årrække har arbejdet specialiseret med virksomheders purpose (formål) og sociale ansvar. Bureauet går 23 år tilbage og beskæftiger 26 medarbejdere.
Bureauet er en del af People Group A/S, der udgør syv selskaber kompetencer indenfor reklame, kommunikation, medier og content.

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

 

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *