Skriv for at begynde søgning

Portrætter Seneste nyt VIRKSOMHEDER

Truende konkurs vendt til global eksportsucces

I kølvandet på finanskrisen var Jørgen Windelev tæt at lukke sit tabsramte grafiske firma. Men indehaveren satsede på et fremstød mod drikkedåser, skød millioner ind i sit livsværk og har i dag salg til over 50 lande.

For knap ti år siden så det dystert ud for Rødovre-virksomheden Jørgen Windelev A/S, som blev etableret i 1974 og leverede klicheer og trykmateriale til emballagebranchen, hovedsageligt herhjemme. Den grafiske branche var ikke bare martret af finanskrisen, men også af den teknologiske udvikling: Flere processer kunne efterhånden håndteres ret nemt på computer — ofte af kunderne selv.

Efter tre år i træk med tab var egenkapitalen væk. Det samme var fire nøglemedarbejdere, som var gået til en konkurrent og havde taget flere kunder med. Hverken bank, bestyrelse eller revisor kunne øjne lysere tider og anbefalede en lukning til ejeren, Jørgen Windelev, som havde rundet 70 år.

Men Windelev – der i sine yngre dage var semiprofessionel cykelrytter i Sydeuropa og lige siden har været ivrig cykelrytter og løber – ville ikke give op og gå på pension. Han skød en god del af sin mangeårige opsparing ind i det vingeskudte firma og satsede på, at det hidtidige kundegrundlag med producenter af plastikposer, bægre, tuber og plastspande kunne udvides med drikkedåser.

»Vi havde udviklet en særlig teknik, som vi brugte til Arla-yoghurtbægre, trykt med flotte billeder af frugt. Hvis vi kunne få foden indenfor, ventede et gigantisk marked for drikkedåser på os. En af de tre store globale producenter havde fabrik i Malmø, og den rendte vi på dørene,« fortæller Jørgen Windelev, der fyldte 80 år i november og stadig har sin daglige gang i virksomheden.

Renderiet gave pote. Jørgen Windelev A/S kom ind i leverandørfolden og fik gradvis opgaver til flere fabrikker i den britiskejede koncern. Og få år senere var virksomheden på Valhøjs Allé i Rødovre leverandør til alle tre verdensomspændende dåseproducenter med ordrer til snesevis af lande, mange i Asien.

Millioner af dåser

Markedet for drikkedåser er kæmpestort og tilmed voksende, forklarer Jørgen Windelev:
»Hver dag bliver der drukket øl og læskedrik af mange millioner dåser over hele verden. UdvikIingslande som Indonesien, Malaysia og Thailand har kraftigt stigende forbrug, fordi middelklassen vokser, og mange af de fattigste efterhånden også har råd til læskedrikke. Og bryggerierne har for længst fundet ud af, at deres dåser sælger bedst, hvis de er trykt flot, f.eks med portrætter af sportsidoler.«
Derfor er det vigtig for trykkerierne – i hvert fald til de krævende opgaver – at få klicheer i høj kvalitet.

Store investeringer

En anden styrke for virksomheden er, at dens klicheer kan monteres let, hurtigt og ikke mindst præcist. Så sparer fabrikkerne dyrebar tid på indstillinger og undgår driftsstop undervejs. Jørgen Windelev A/S har i efteråret investeret 2,5 millioner kroner i en specialfremstillet og robotstyret maskine, der placerer monteringshullerne 100 pct. ens og nøjagtigt.

Prisen på klicheer og fragt fra Danmark betyder ikke så meget, når kvaliteten giver flottere og mere farvestrålende dåser på hylder i supermarkeder og barer, og når trykkerierne kan montere klicheerne hurtigere og mere præcist.

»Vores klicheer kan i nogle lavtlønslande koste op til seks gange så meget som lokalt fremstillede klicheer. Men det er vigtigt for dem, at kvaliteten er i top, og at de enorme trykmaskiner kan køre stabilt. Der bliver ofte trykt mange millioner dåser, så udgiften til klicheer bliver fordelt ud på ufatteligt mange enheder. Til gengæld bruger nogle trykkerier så lokale leverandører til mere enkle opgaver,« siger Jørgen Windelev.

Virksomheden med nu 25 ansatte har i efteråret også investeret i sin tredje såkaldte lasergravermaskine til over fire millioner kroner.
»Lige nu går det rigtig godt for os, og vores største udfordring er, at det er svært at få dygtige fagfolk. Mange af vores opgaver er fagligt krævende, så vi har brug for dygtige grafiske designere med en solid grafisk grunduddannelse,« siger Jørgen Windelev.

Han ansatte for to år siden sin datter, Louise Windelev, som administrerende direktør. Hun er bankuddannet og markedsøkonom og kom fra et lederjob i Danske Bank, hvor hun har været en årrække.

Jørgen Windelev

Facts
Jørgen Windelev A/S – eksperter i emballage
25 ansatte i Rødovre, grundlagt i 1974
Egenkapital på 6,7 mio. kr. ud af en balance på 14,2 mio. kr. (2017)
Kåret som Gazelle-virksomhed af Børsen i 2014
Eksport til over 50 lande i Europa, Asien, Mellemøsten og Afrika
Speciale i trykmateriale/klicheer til drikkedåser
Desuden klicheer til plastposer, spande/bægre og etiketter

Af Nils-Ole Heggland
erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar