Skriv for at begynde søgning

KARRIERE Seneste nyt

Værd at vide om valg af erhvervsnetværk

Udbuddet af netværk er vokset meget, og der er stor forskel på, hvad de hver især kan bidrage med. Nogle er mest et frirum med underholdning, mens andre ser det som den vigtigste opgave at gøre dig bedre til dit job. Her får du input til, hvor forskellige de er.

 

Kender du fornemmelsen af at have været til netværksmøde og på vejen ud til bilen blive ramt af tanken om, at de to timer kunne du have brugt meget bedre hjemme på kontoret eller værkstedet? Det kan gå mange veje, hvis man måler udbyttet af et erhvervsnetværk. Det åbenlyst svære er på forhånd at vælge de netværk, der matcher ens behov og både er tiden og pengene værd.

Executives’ Global Network, EGN, er at af de ældste erhvervsnetværk for ledere og specialister. Det blev stiftet i Danmark i 1992 og er siden vokset til et globalt netværk med 14.000 medlemmer i 15 lande.

Vi har talt med Jonatan Persson, administrerende direktør for EGN Group og EGN Netværk Danmark, som har fulgt branchen gennem mange år.

Hvordan har du set udviklingen af erhvervsnetværk indenfor de seneste fem år?

»Der har i Danmark været et stigende udbud. Siden 2011 er der kommet mange udbydere af forskellig art og seriøsitet. Men det har ændret sig i dag.

Jeg oplever, at brugerne er blevet mere kritiske. Mange har mærket at blive kontaktet af rigtig mange sælgere, også af nogle som er lidt aggressive. Folk er også blevet mere bevidste om, hvad de gerne vil bruge deres tid på, og det tror jeg kun er sundt.

Jeg synes, at branchen i dag har fundet et leje. Dem, der har været med i mange år, inklusiv os selv, har dygtiggjort sig, og så er der nok også mange udbydere, der har opdaget, at man ikke bare lige gør et netværk værdifuldt for andre.«

Hvilke typer af netværk, synes du kendetegner udbuddet?

»I den ene ende af skalaen ligger det, jeg vil kalde underholdning eller inspiration. Her er et omdrejningspunkt omkring en speaker, og så netværker man lidt. De netværk har som regel et socialt formål, hvor man møder noget sjove mennesker.

Så har du nogle netværk, der er meget fokuserede på at mødes for at lave noget forretning sammen. Det er typisk koncentreret omkring noget lokalt, og så har du også de frivillige netværk, hvor man har et fælles omdrejningspunkt om at gøre noget sammen, f.eks indenfor idræt eller politik. Her har man en fælles sag, man gerne vil brug tid på.

Så er der den anden side af pendulet. Her er de professionelle, faglige netværk, hvor udvælgelse er et omdrejningspunkt. Her kan man ikke bare melde sig til, fordi det rigtige match i gruppen er vigtigt for, at det giver værdi over tid. Hos os skal man både til optagelse og godkendelse. Vi har fokus på, at man skal blive dygtigere til det, man laver til gavn for den virksomhed, man repræsenterer.

Så generelt kan man sige, at i den ene ende af netværksskalaen kan man melde sig til, og så sker der måske det, man ønsker sig skal ske, mens der i den ende, hvor vi bevæger os, er en uddannet netværksleder i hver gruppe, som både fagligt og kompetencemæssigt kan give deltagerne et fornuftigt udbytte,« siger Jonatan Persson.

EGN har netværkgrupper for over 70 grupper, hvoraf rigtig mange er funktionsspecifikke og henvender sig til ansatte med ledelsesansvar inden for f.eks it, facility management, HR eller kommunikation. Så er der andre tværfaglige netværksgrupper, der udelukkende har ledelse som udgangspunkt, og hvor deltagerne sammensættes efter virksomhedsstørrelse for at have så ens udgangspunkt som muligt.

Hvilke styrker er der ved at vælge et netværk, hvor medlemmerne har nogenlunde samme funktion?

»De har alle det fagspecifikke til fælles, men de sidder i forskellige virksomheder og den nuance giver store forskeligheder. Styrken ved det er, at deltagerne kommer ret hurtigt ind til kernen i, hvad det er, man kan bruge hinanden til. Det kan være, at man på det første møde bliver klar over, at her sidder nogen, der har implementeret noget, som man også selv skal i gang med. Over tid vil emnerne også udvide sig fra det fagspecifikke til andre personlige og forretningsmæssige valg. Man kan sige, at de fagspecifikke grupper bliver meget anvendelige lige fra starten.«

Hvordan vælger man rigtigt, blandt de mange tilbud der er?

»Jeg hørte én sige, at ’markedet er forvirret’ og det synes jeg er godt formuleret. Jeg vil anbefale, at man tænker over, hvad man gerne vil have ud af netværket. Så når man bliver kontaktet eller selv kontakter et netværk kan sige, at ’jeg kunne godt tænke mig at blive dygtigere til mit job, eller jeg kunne godt tænke mig at komme ud og blive underholdt og lade tankerne flyve – kan jeg få opfyldt det hos jer’?

Man kan også spørge, om man kan tale med nogen af de andre medlemmer i netværket, der allerede deltager.«

Hvordan ser du fremtiden for fysiske netværk i en tid med øget digitalisering og sociale medier?

»Den ser rigtig god ud. Jeg hørte professor Dennis Neiman sige, at det personlige møde bliver fremtidens ultimative luksus. Jeg tror og hører rundt omkring, at det at prioritere tiden til netop det en dialog kan, når man sidder sammen og har tillid og fortrolighed, værdsættes op mod mange digitale tilbud. Jeg ser en modtrend til at alt skal foregå via digitale kanaler.

Selvom vi har travlt og vi digitalt kan kommunikere med en masse mennesker hele tiden, så kan der i en netværksgruppe opstå en tillid, hvor man kan sige ’ jeg er i tvivl’, ’jeg har lavet en fejl’ eller ’jeg forstår det ikke’, og det oplever vi tit i vores grupper er noget af det mest værdifulde der sker, fordi det ofte ikke er noget, man har lyst til at kaste ud i cyberspace eller stå frem med på arbejdspladsen.«

Af Jeanette Hougaard Gram

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *