Skriv for at begynde søgning

IVÆRKSÆTTERI Seneste nyt

Verdensmål bliver virksomhedens mål

Virksomheden bObles har siden 2006 produceret tumlemøbler til børn og er båret af et stærkt medmenneskeligt værdigrundlag om at motivere børn til bevægelse. Nu er FNs verdensmål blevet en del af værdigrundlaget, efter bObles i 2017 blev udvalgt til projektet ’Fra filantropi til forretning’.

I begyndelsen af december lancerede virksomheden bObles i samarbejde med Børneulykkesfonden projektet Tumleplanet, hvor ni kendte personer havde designet hver deres bObles tumleskammel inspireret af et af FNs 17 verdensmål.

Overskuddet fra salget af tumleskamlerne går til Børneulykkesfonden og initiativet Legeheltene, som tager ud på hospitaler og får indlagte børn ud af sygesengen for at deltage i aktiv leg. Børnene får et tiltrængt frirum, hvor der er plads til at være barn igen, og det at bevæge sig kan have stor betydning for deres udvikling og helbred.

Tumleplanet er blot en del af et flerårigt samarbejde mellem bObles og Børneulykkesfonden. Og blot et af virksomhedens mange initiativer og samarbejder med NGO’er, som har et velgørende formål med børn i centrum.

Kerneforretningen har siden opstarten i 2006 været at skabe tumlemøbler til børn, men forretningen har ligeledes i 12 år været båret af et stærkt værdigrundlag om at skabe et bedre liv for børn.

»Det har været en vision helt fra starten at give børn den bedste start på livet,« fortæller Thomas Sandfeld Bundgaard, der er ansvarlig for marketing og salg hos bObles.

Vigtige 1.000 første dage

Virksomheden blev skabt i 2006 af søstrene Bolette Blædel, arkitekt, og Louise Blædel, tøjdesigner.

»Historien er, at Bolette Blædel fik sit første barn, Jonas, og savnede noget legetøj, som kunne udvikle ham motorisk, og som der var plads til i en lille lejlighed. Jonas var vild med elefanter, og derfor blev det første produkt den i dag ikoniske elefant. Siden er der kommet en masse faglig evidens og forskning, der understøtter tanken bag produkterne og det, at barnets første 1.000 dage er kritiske i forhold til at skabe en balance mellem barnets fysiske og psykiske udvikling,« siger Thomas Sandfeld Bundgaard.

I dag er der 16 fastansatte medarbejdere i virksomheden på Amager. Tumlemøblerne designes i Danmark og produceres i Fjernøsten. Producenterne har givet samtykke om arbejdsforhold, der retter sig efter bObles’ værdigrundlag hvad angår menneskerettigheder, børnearbejde samt lovregulerede arbejds- og miljøforhold.

Sideløbende med kerneforretningen fylder udlevelsen af værdierne rigtig meget.

»Vi bruger faktisk mest tid på at skabe arrangementer og events i partnerskaber, som kan bidrage til vores værdier om at skabe bevægelse og læring for børn,« fortæller Thomas Sandfeld Bundgaard.

bObles har for eksempel i oktober arrangeret MotorikMagi flere steder i landet med øvelser for børn skabt sammen med en børnefysioterapeut og en sundhedsplejerske.

Og i november holdt bObles Barselsbreak i flere biografer, hvor nybagte forældre deltog med deres baby. Ikke for at se film, men for at få motorisk inspiration udviklet i samarbejde med fysioterapeuter og en goodiebag med legesager fra bObles og Lego.

»DNA’et er så stærkt her«

Sidste år fik virksomheden ekstra fokus på FNs 17 verdensmål, da bObles som en af 21 virksomheder blev udvalgt til projektet ’Fra filantropi til forretning’ på initiativ fra Dansk Industri, Industriens Fond og Global Compact Network Denmark.

»Når vi sidder og arbejder med verdensmålene, kan vi blandt andet læne os op af mål 4, der handler om kvalitetsuddannelse. Det handler for os om at få skubbet bæredygtige mennesker ud i verden, som kan træffe bæredygtige beslutninger – ellers får vi ikke en bæredygtig verden,« siger Thomas Sandfeld Bundgaard.

I tråd med verdensmålene er også virksomhedens deltagen i Små-børnsløftet, der er udtænkt af Egmont Fonden og Tænketanken DEA og handler om at give børn personlige, sociale og faglige kompetencer de første 1.000 dage i deres liv.

Thomas Sandfeld Bundgaard har været ansat i andre virksomheder, som også har arbejdet med CSR (Corporate Social Responsibility).

»Men her hos bObles gennemsyrer værdierne alt, hvad vi gør – det er ikke bare noget, vi har stående på en plakat, som man kigger på en gang imellem. DNA’et er så stærkt her, fordi virksomheden oprindelig er startet på den måde med værdierne som grundlag.«

Facts

FRA FILANTROPI TIL FORRETNING

Dansk Industri, Industriens Fond og Global Compact Network Denmark arbejder i projektet ‘Fra filantropi til forretning’ med 21 udvalgte virksomheder, der har strategiske ambitioner om at omsætte FNs 17 verdensmål til nye forretningsmuligheder. Projektet varer til Marts 2020.

b0bles er en af de udvalgte 21 virksomheder.

Virksomhederne trænes i at matche relevante verdensmål til deres individuelle muligheder, identificere nye markedsbehov, udvikle forretningsmodeller, sætte mål og måle sig selv imod dem.

Projektet skaber videndeling gennem netværk, matchmaking og partnerskaber. Blandt andet via et Linkedin-netværk, hvor virksomheder kan finde ekspertviden, inspiration, events og debatter om virksomheders arbejde med FN’s verdensmål.

Læs mere på https://www.industriensfond.dk/FilantropiForretning og www.bobles.dk

Af Hanne Bjørton

erhverv.redaktion@minby.dk

Skriv en kommentar